Tytuł pozycji:
Elektroniczne usługi publiczne jako narzędzie usprawnienia administracji publicznej.
Proces cyfryzacji administracji publicznej jest jednym z podstawowych wyzwań dla rozwijających się państw. Wykorzystanie nowoczesnych technologii teleinformatycznych w świadczeniu usług publicznych niesie ze sobą wiele korzyści. Przede wszystkim należy podkreślić podniesienie jakości usług publicznych poprzez wzrost efektywności, wydajności i skuteczności. Niniejsza praca ma na celu pokazanie stanu realizacji e-usług w wybranych powiatach województwa łódzkiego oraz w jaki sposób e-usługi mogą wpływać na sprawność działania administracji publicznej. Cele pracy realizowano na podstawie przeprowadzonej analizy literatury oraz badania oficjalnych stron internetowych w wybranych powiatach. Badania przeprowadzono na dziewięciu powiatach województwa łódzkiego, których liczba ludności mieści się w granicach 60-120 tysięcy. Wyniki jednoznacznie wskazują, że w wybranym regionie najszerszy oraz najbardziej zaawansowany zakres e-usług świadczy Starostwo Powiatowe w Piotrkowie Trybunalskim. Badania wykazały, że stan realizacji e-usług jest bardzo zróżnicowany. Konieczne jest udoskonalenie ogólnopolskiej platformy ePUAP, która powinna integrować e-usług urzędów i instytucji na poziomie administracji rządowej i samorządowej. Należy pamiętać, że celem wprowadzania e-usług oraz e-administracji jest podniesienie standardu świadczenia usług publicznych oraz sprawniejsze funkcjonowania administracji publicznej w Polsce.
The digitization of public administration is one of the main challenges in developing countries. The use of modern information and communication technologies in public services brings many benefits. First of all, it should be emphasized that it improves the quality of public services by increasing their effectiveness and efficiency. This thesis aims to show the state of implementation of e-services in selected districts of Łódź Voivodeship, and how e-services can affect the efficiency of the public administration. Objectives of this thesis were carried out on the basis of the analysis of literature and the study of official websites in selected districts. The research was conducted in nine districts of Lódź Voivodeship, whose population is in the range of 60-120 thousand. The results clearly show that in the chosen region the broadest and the most advanced range of e-services is provided by the District of Piotrkow. The study indicates that the implementation of e-services is very diverse. It is necessary to improve the national ePUAP platform, which should integrate e-services of agencies and institutions at the level of the central and local government. It should be remembered that the purpose of introducing e-services and e-administration is to raise the standard of public services and more efficient functioning of public administration in Poland.