Tytuł pozycji:
School maturity of six year old child. The role of the family and the pre – school education environment
The thesis "School maturity of the six year old child. The role of the family and the pre - school education" is raising a very important issue which is school maturity.School maturity is the moment when the child achieves that level in phisical, mental and social - emocional growing which helps him in starting successful education at school in the future.The main aims of this thesis is to establish the level of school maturity of six year old children and also determin external environmental influences such as family or pre - school education which will have an impact on their level of school maturity.As a result, I'm presenting all the information about the children phisical, mental and social - emocional growing and I'm trying to show how the children's family and the pre - school education are helping six year old children in starting education at school.An analysis of the results have showed that the phisical, mental and social - emocional maturity of six year old children is within normal level. The parents have an active role in helping and supporting their children prepare for school education. The pre - school environment also helps, supports and gives aid to the six year old children prepare for school education.
Praca badawcza pod tytułem "Dojrzałość szkolna dziecka 6 – letniego. Rola środowiska rodzinnego i przedszkolnego w jej kształtowaniu", porusza bardzo ważny problem jakim jest dojrzałość szkolna. Przez dojrzałość szkolną rozumiemy osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, umysłowego i społeczno – emocjonalnego, który pozwala mu sprostać wymaganiom jakie stawia przed nim szkoła. Dlatego też głównym celem niniejszej pracy badawczej jest ustalenie poziomu dojrzałości szkolnej dzieci sześcioletnich oraz charakteru oddziaływań na nią środowiska zewnętrznego , a więc rodziny i placówki wychowania przedszkolnego, mających niebagatelny wpływ na dojrzałość szkolną dziecka.W związku z tym, w niniejszej pracy badawczej, dążę do uzyskania szczegółowych informacji na temat stopnia rozwoju fizycznego, umysłowego i społeczno – emocjonalnego dzieci 6 – letnich, składających się na dojrzałość szkolną, jak również staram się ukazać w jaki sposób rodziny sześciolatków oraz przedszkole, do którego uczęszczają, przyczyniają się do przygotowania ich do nauki szkolnej.Analiza wyników badań wykazała, że poziom dojrzałości fizycznej, umysłowej, społeczno – emocjonalnej dzieci sześcioletnich w zdecydowanej większości pozostaje w granicach normy wiekowej. Rodzice zapewniają swoim dzieciom maksimum wsparcia i przyczyniają się do pełnego ich przygotowania do nauki szkolnej. Natomiast placówka wychowania przedszkolnego podejmuje wszelkie działania dydaktyczno – wychowawcze mające na celu ukształtowanie prawidłowego poziomu dojrzałości szkolnej dzieci sześcioletnich przygotowujących się do roli ucznia.