Tytuł pozycji:
Cinematic image of women in contemporary Iranian cinema. Analysis of the selected examples.
Celem mojej pracy jest przedstawienie sposobów reprezentowania kobiet na ekranie przez irańskie reżyserki. Wizerunek kobiety w kinie irański uległ na przestrzeni dekad ogromnym zmianom: od braku, poprzez stopniowe zaznaczanie swojej obecności na ekranie, aż po centralne role w filmach. Pojawienie się pierwszych znaczących bohaterek przypada na przełom lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych - okras względnego rozluźnienia cenzury za sprawą prezydentury Alego Akbara Haszemiego. Były to jednak kobiety, które zawsze poświęcały się w imię wyższych wartości, nigdy własnego szczęścia. Bohaterki, które pomimo swojej siły były pokazywane jako jednostki bierne, poddające się swemu przeznaczeniu. Filmowa reprezentacja kobiety w kinematografii irańskiej, nie tylko za sprawą twórczości kobiet-reżyserek, ale także prominentnych reżyserów takich jak Abbas Kiarostami, Dżafar Panahi czy Asghar Farhadi, jest wskaźnikiem sukcesu jaki feminizm irański odniósł w sferze społecznej i kulturowej. Początek XX wieku i działalność artystyczna reżyserek młodego pokolenia oraz międzynarodowe uznanie dla ich twórczości przyniosły nowe, różnorodne spojrzenia na doświadczenie kobiecości w Iranie, nie tylko współczesnej, ale też pokoleniowej. Niniejsza praca podzielona jest na trzy rozdziały. Pierwszy rozdział poświęcony jest historii irańskiego feminizmu, drugi kinematografii irańskiej po Rewolucji Islamskiej i wizerunkom kobiet we współczesnym kinie irańskim w perspektywie męskiej. Część trzecia - analityczna, poświęcona jest twórczości wybranych irańskich reżyserek.
The aim of my work is to propose ways of represent women on the screen by the Iranian female directors. The image of women in Iranian cinema has over the decades of great change: the lack of it, by gradually marking its presence on the screen, to the central roles in the movies. The appearance of the first major female characters at the turn of the eighties and nineties - time of relative relaxation of censorship because of President Ali Akbar Hashemi. However, these were women who always sacrificed themself in the name of higher values, never their own happiness. The protagonists who, despite their forces were shown as passive units, making up their destiny. Film representation of women in Iranian cinema, not only thanks to the work of female directors, but also prominent directors such as Abbas Kiarostami, Jafar Panahi and Asghar Farhadi, which is an indicator of the success of the Iranian feminism in the sphere of social and cultural. The twentieth century and the artistic activity of the young generation directors and international recognition for their work resulted in a new, different perspective on the experience of a woman in Iran, not only today, but also generations. This paper is divided into three chapters. The first chapter is devoted to the history of Iranian feminism, the second is devoted to the Iranian cinema after the Islamic Revolution of Iran and the images of women in contemporary Iranian cinema in the male perspective. Part three - analytical, dedicated to the works of selected Iranian female directors.