Tytuł pozycji:
Improvement of integrated management system based on manufacturing company
Popularność metod i technik odwołujących się do projakościowej orientacji organizacji, przejawiającą się w liczbie wdrożeń i certyfikacji systemów zarządzania jakością, skłania do postawienia pytania o sposób wewnętrznej konstrukcji organizacji wspierającej zarówno proces wdrożenia, jak i funkcjonowania systemu zarządzania. Organizacje prowadzące działalność gospodarczą powinny w warunkach gospodarki rynkowej uwzględniać oczekiwania klienta, który decyduje poprzez swoje postępowanie o istnieniu i osiągnięciu zysku każdego przedsiębiorstwa. Celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie konieczności systemowego podejścia do jakości, które umożliwia stałe doskonalenie organizacji. Jednym z oczekiwanych efektów wdrożenia i utrzymywania zintegrowanych systemów zarządzania jest identyfikacja obszarów działalności organizacji, które mogą – i powinny – zostać udoskonalone. Identyfikacja ta następuje między innymi w wyniku przeprowadzania auditów wewnętrznych i rachunku kosztów jakości. Zatem, jakość i doskonalenie procesów staje się kluczową przesłanką zarządzania organizacjami. Badania przeprowadzone zostały w przedsiębiorstwie produkcyjnym XYZ posiadającym formalny zintegrowany system zarządzania w nawiązaniu do wymagań norm ze szczególnym uwzględnieniem wymagań normy ISO 9001, ISO 14001 oraz wytycznych normy ISO/TS 16949. Zaprezentowano także znaczenie podstawowych pojęć.
The popularity of methods and techniques which refer to pro-quality orientation of an organization, revealing itself in the number of implementations and certifications of quality management systems, invites to ask about the inner structure of the organization, which supports both the process of implementation and the existence of management systems. Private organizations, operating under the free market conditions, should take into account the customer expectations. The client behavior determines the existence and profits of an enterprise. The objective of the current paper is to present a necessity of the so-called system approach to quality which enables organization to improve. One of the expected effects of implementing and maintaining the integrated management systems is identification of those areas of activity of an organization, which can – and should – be improved. Such identification results from internal audits or calculation of quality costs. Thus, quality and process improvement are key factors of organizational management. The study was conducted in the manufacturing company having a formal integrated management system in relation to the standard requirements with special regard given to the requirements of ISO 9001, ISO 14001 and the guidelines of ISO/TS 16949. Also basic terms are explained.