Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Avant-Pop and resistance against dominant pictures. A contestation aspects of Piotr Siwecki activity

Tytuł:
Avant-Pop and resistance against dominant pictures. A contestation aspects of Piotr Siwecki activity
Avant-Pop a opór wobec obrazów dominujących. O kontestacyjnych aspektach twórczości Piotra Siweckiego.
Autorzy:
Cierniak, Jagoda
Słowa kluczowe:
OPÓR, LITERATURA, SPOŁECZEŃSTWO SPEKTAKLU, PIOTR SIWECKI, HIPERTEKST
RESISTANCE, LITERATURE, SOCIETY OF THE SPECTACL, PIOTR SIWECKI, HYPERTEXT
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The paper is an attempt to classify Avant-Pop movement as a type of resistance strategy set against the world of late capitalism. In this context Piotr Siwecki's activity aims at rejection of the inside/outside systematic opposition. The paper presents his activity as an independent researcher and self-publisher, and analyses critical and subversive potential of his literary works and publishing activity. Taking into consideration Mark Amerika’s manifesto, the paper attempts to prove that Siwecki's works can be regarded as a form of intervention conducted within the frames of the society of spectacle. What is more, the analysis of the acts of postproduction and hy-pertext narration is conducted in order to define the meaning of contestation in Piotr Siwecki's works.The work also includes an interview with the writer himself. The theoretical part of the paper is based on Guy Debord, John Fiske, Hakim Bay, Gilles Delleuze and Felix Guattari’s theorie, as well as Rafał Drozdowski and Anna Nacher treatises.

Celem pracy jest wskazanie specyficznego modelu oporu wobec obrazów dominujących, który przejawia się w twórczości literackiej i wydawniczej Piotra Siweckiego. Aspekty kontestacyjne pisarza, jak wykazuje opracowanie jego działań oparte są na avantpopowej myśli Marka Ameriki i stanowią fuzję wielu strategii sprzeciwu.Do rozpatrywania form niezgody na mechanizmy rynkowe zastosowana zostaje m.in. teoria kłącza Deleuza i Guattariego, hipertekstowa retoryka oraz koncepcja Hakima Beya. Kulturę popularną, która generuje obrazy dominujące ujęto z perspektywy Johna Fiske'go. Podstawowym punktem do którego odnoszą się rozważania jest debordowski spektakl. Dopełnieniem teoretycznych ujęć są wypowiedzi artysty zaczerpnięte z wywiadu przeprowadzonego na potrzeby pracy. W tekście rozpatrywane są także możliwości wyjścia poza system. Uwikłanie przejawów kontestacji w dialog z kapitalistyczną rzeczywistością wskazuje na niemożność przekroczenia relacji wnętrze-zewnętrze. Rozważania prowadzą do wniosku, że pomimo przyjęcia opozycyjnego stanowiska wobec neoliberalnego porządku, twórczość Siweckiego jest uniwersalną pojedynczością, która posiada wywrotowy potencjał.Praca jest prezentacją unikatowej działalności polskiego przedstawiciela Avant-Popu oraz udziałem w dyskusji na temat świadomego wykorzystywania treści kultury masowej jako narzędzia wewnątrz-systemowej krytyki.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies