W swojej pracy magisterskiej omawiam zagadnienie cenzury sztuki w Polsce po roku 1989. Podaję liczne przykłady cenzury zarówno poszczególnych prac i grup artystycznych, jak i wystaw w kontekście polityki i dyskursu na temat wolności wypowiedzi artystycznej. W przystępny sposób omawiam prace kilkudziesięciu artystów, którzy stali się ofiarami cenzury, w tym cenzury prewencyjnej, po upadku komunizmu w Polsce. Przytaczam wypowiedzi na temat cenzurowanych prac polityków, dyrektorów galerii, kuratorów, artystów i osób nie związanych ze sztuką w życiu codziennym, cytując liczne artykuły z prasy drukowanej i internetowej. Dyskurs na temat cenzury w sztuce usiłuję osadzić w kontekście filozofii. W tym celu w pierwszej części swojej pracy magisterskiej odwołuję się do poglądów na demokrację współczesnych filozofów, takich jak Giorgio Agamben, Jean-Luc Nancy, Jacques Rancière czy Kristin Ross, a przede wszystkim – Judith Butler. Omawiam szczegółowo teorię walczących słów Judith Butler, aby następnie wykorzystać ją jako podstawowe narzędzie badawcze podczas analizy aktów cenzury w sztuce. W drugiej części swojej pracy omawiam dzieła ocenzurowane artystów współczesnych, znanych i mniej znanych, wśród których znaleźli się między innymi: Karolina Breguła, Maurizio Catellan, Hunert Czerepok, Peter Fuss, Rafał Jakubowicz, Grzegorz Klaman, Katarzyna Kozyra, Zofia Kulik, Piotr Kurka, Borre Larsen, Zbigniew Libera, członkowie grupy Manufaktura, Andres Serrano, Marek Sobczyk, członkowie grupy Radykalna Akcja Twórcza, Domika Różańska, Robert Rumas, Adam Rzepecki, Piotr Uklański i Alicja Żebrowska. Przedmiotem moich badań są instalacje, prace wideo, rzeźby, fotografie, plakaty i murale. Każde dzieło staram się ukazać w kontekście debat społecznych, decyzji politycznych i krytyki artystycznej. Niejednokrotnie przytaczam również teorię abiektu Julii Kristevy, teorię męskiej dominacji Pierre'a Bourdieu oraz poglądy Anthony'ego Giddensa na przemiany intymności.Stawiam sobie za cel stworzenie kompendium wiedzy na temat cenzury sztuki w Polsce po roku 1989. Staram się ukazać cenzurę sztuki jako zjawisko polityczne i efekt wpływów frakcji prawicowych. Śledzę debaty publiczne, towarzyszące aktom cenzury i walkę o słowa, toczącą się w mediach.
In my thesis, I discuss the art censorship in Poland after 1989. I provide numerous examples of censorship which concern individual works, artistic groups and exhibitions in the context of policy and discourse on the freedom of artistic expression. In the accessible way, I discuss the works of several artists who have fallen victim to the censorship, including preventive one, after the fall of communism in Poland. I quote comments on censored art works given by politicians, gallery managers, curators, artists and non-professional people. I cite numerous articles from the written press and Internet. I try to embed the discourse on censorship in the arts in the context of philosophy. For this reason, the first part of my thesis is devoted to views on democracy presented by contemporary philosophers such as Giorgio Agamben, Jean-Luc Nancy, Jacques Rancière, Kristin Ross and above all Judith Butler. I discuss in detail Judith Butler's excitable speech theory to use it as a basic research tool in the analysis of censorship acts on art in Poland. In the second part of the thesis I focus on particular works of contemporary artists, such as Karolina Breguła, Maurizio Catellan, Hunert Czerepok, Peter Fuss, Rafał Jakubowicz, Grzegorz Klaman, Katarzyna Kozyra, Zofia Kulik, Piotr Kurka, Borre Larsen, Zbigniew Libera, members of the Manufaktura group, Andres Serrano, Marek Sobczyk, members of the Radykalna Akcja Twórcza group, Domika Różańska, Robert Rumas, Adam Rzepecki, Piotr Uklański and Alicja Żebrowska. My research investigates installations, video works, sculptures, photographs, posters and murals. I attempt at showing each artwork in the context of public debates, political decisions and art criticism. I refer also to Julia Kristeva’s theory of abject, Pierre Bourdieu’s theory of male dominance and Anthony Giddens’a views on the transformation of intimacy.I have set an ambitious goal of creating a compendium of knowledge on the art censorship in Poland after 1989. I try to describe it as a political phenomenon and the effect of the right-wing influence. I discuss the acts of censorship, accompanying the public debate. I also concentrate on the media struggle for words, understood in the Butlerian terms.