Tytuł pozycji:
The analysis of the actor-spectator relationship on the basis of Juliusz Chrząstowskis roles.
The purpose of this paper is to describe the features of Julius Chrząstowski's acting and the attempt to characterize the relationships on the line actor-spectator. In this paper, I am trying to define what is the basis of relations between the actor and the spectator. I am also capturing the change in the perception of the viewer by the actor, which depends on each performance. The work consists of three main sections. Each chapter deals with the problem, which is based on one of Julius Chrząstowski's roles, so that I am able to check how actor interacts with the viewer and what is his attitude to the audience under the assumptions of the role.The first chapter is based on an analysis of the role of Chrząstowski in the "Odprawa posłów greckich", directed by Michał Zadara . The second chapter of the work entirety applies to the viewer's role in shaping the impact of the performance and the perception of the audience as a community. I also deal with the issue of the characterization of the audience given by the cast. I am veryfing how the audience affects the dialogue between stage and audience. These issues are based on the" Trilogy" by Jan Klata. The third chapter of the paper focuses on the theme of observation audience by an actor. Starting point for the analysis is the spectacle of Ivan Wyrypajew "Illusions". At the end of the work I am defining what audience means for the actor. The concluding remark is that the actor-spectator relationship is based on the energy which circulates between them during the performance.
Celem niniejszej pracy jest opisanie możliwości warsztatowych Juliusza Chrząstowskiego, aktora Starego Teatru oraz próba scharakteryzowania relacji zachodzących na linii aktor – widz. W pracy staram się zdefiniować, co leży u podstaw tej relacji. Próbuję również uchwycić, jak zmienia się sposób postrzegania widza przez aktora w zależności od spektaklu. Praca składa się z trzech głównych rozdziałów. Każdy rozdział dotyczy problemu rozpatrywanego w oparciu o jedną kreację Juliusza Chrząstowskiego, dzięki temu sprawdzam, w jaki sposób aktor dialoguje z widzem i na czym polega jego podejście do publiczności wynikające z założeń roli. Pierwszy rozdział jest zrealizowany w oparciu o analizę roli Chrząstowskiego w "Odprawie posłów greckich" w reżyserii Michała Zadary. Badam tutaj, w jakim stopniu za energię zwrotną, docierającą do aktora z widowni, odpowiedzialni są poszczególni widzowie. Drugi rozdział pracy w całości dotyczy roli widza w kształtowaniu siły oddziaływania spektaklu oraz postrzegania publiczności jako zbiorowości. Zajmuję się w nim zagadnieniem charakteryzowania publiczności przez zespół aktorski. Weryfikuję, czy zdefiniowanie publiczności wpływa na dialog między sceną a widownią, a co za tym idzie - na siłę oddziaływania spektaklu. Zagadnienia te realizuję na podstawie "Trylogii" w ujęciu Jana Klaty.Trzeci rozdział pracy skupia się na temacie obserwacji widza przez aktora. Bazą do analizy jest spektakl Iwana Wyrypajewa "Iluzje". W zakończeniu definiuję czym dla aktora jest publiczność oraz wysuwam wniosek, że podstawą kontaktu aktora i widza jest krążąca między nimi energia.