Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

INSURANCES FOR INDIVIDUAL FARMERS AND MEMBERS OF THEIR FAMILIES IN THE AGRICULTURAL SOCIAL INSURANCE FUND (KRUS) VERSUS GENERAL INSURANCE SCHEMES

Tytuł:
INSURANCES FOR INDIVIDUAL FARMERS AND MEMBERS OF THEIR FAMILIES IN THE AGRICULTURAL SOCIAL INSURANCE FUND (KRUS) VERSUS GENERAL INSURANCE SCHEMES
UBEZPIECZENIA ROLNIKÓW I ICH RODZIN W KRUS NA TLE POWSZECHNEGO SYSTEMU UBEZPIECZEŃ
Autorzy:
Domagała, Bożena
Słowa kluczowe:
system ubezpieczeń społecznych rolników, powszechny system ubezpieczeń społecznych, KRUS, ZUS
agricultural social insurance system, agricultural social insurance fund, farmers' social insurance, social security systems, social insurance institution, act on the social insurance for farmers
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
System zabezpieczenia społecznego jest szczególnie ważnym narzędziem w realizacji polityki społeczno-ekonomicznej. Elementami zabezpieczenia społecznego są przede wszystkim ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia osobowe, ubezpieczenia majątkowe, pomoc społeczna oraz ochrona zdrowia. Obecnie ubezpieczenia pełnią istotną rolę w stabilizacji życia jednostek. Dostarczają one materialnego zabezpieczenia i zapewniają ochronę w przypadku wystąpienia niekorzystnych zdarzeń losowych. Ubezpieczenia społeczne to rodzaj przymusowego wzajemnego ubezpieczenia osobowego. Od najdawniejszych czasów ludzie podejmowali wysiłki mające na celu przeciwdziałać skutkom wypadków losowych. Rolnictwo wiąże się z ciągłym występowaniem ryzyka. Zmiany klimatyczne, rosnąca temperatura, a także zmiany w bilansie wodnym w Polsce powodują narastanie ryzyka przyrodniczego w rolnictwie. Skutecznym i popularnym narzędziem wyrównującym straty poszkodowanych są ubezpieczenia. Ramy systemu ubezpieczenia społecznego rolników zapoczątkowała ustawa z dnia 27.10.1977 o zaopatrzeniu emerytalnym oraz innych świadczeniach dla rolników i ich rodzin, wchodząca w życie z dniem 01.01.1978. Znaczna część obywateli należy do modelu ubezpieczeń obsługiwanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych dla pracowników najemnych i utrzymujących się z pozarolniczej działalności gospodarczej. Pozostała część należy do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego stworzonej dla osób utrzymujących się z rolniczej działalności gospodarczej. KRUS został zaprojektowany jako system socjalny, mający za zadanie wspieranie gospodarstw o minimalnej wielkości, występujących w dominującej liczbie w polskiej rzeczywistości. Do podstawowych zadań KRUS-u należy bieżąca obsługa ubezpieczonych i świadczeniobiorców, przyznawanie i wypłata świadczeń z ubezpieczenia, pobór składek oraz obsługa ubezpieczenia zdrowotnego. W ramach ubezpieczenia społecznego rolników osoby ubezpieczone podlegają dwóm rodzajom ubezpieczenia: ubezpieczeniu wypadkowemu, chorobowemu i macierzyńskiemu oraz ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu. Ze wszystkich państw Unii Europejskiej, aż dziewięć wykorzystuje odrębny system ubezpieczeń społecznych przeznaczony dla rolników. Do tych państw zaliczamy Polskę, Francję, Niemcy, Hiszpanię, Finlandię, Grecję, Luksemburg, Włochy i Austrię. Ostatnio w debacie publicznej bardzo dużo uwagi poświęca się systemowi ubezpieczeń społecznych rolników. Z jednej strony występują opinie zachęcające do pozostawienia systemu ubezpieczeń rolników w niezmienionym kształcie. Z drugiej strony dąży się do zreformowania KRUS-u, poprzez podwyższenie składek dla rolników, a także likwidację KRUS i wprowadzenie ubezpieczenia rolników do powszechnego systemu ubezpieczeń społecznych.

The social security system is a particularly important mechanism of realization of the socio-economic policy. The system of social protection consists of the following major components: social insurance, personal insurance, property insurance, public assistance and health care. Some aspects of human life like old age, disability, accidents at work, maternity or sickness constitute the basis of the social insurance system. The principal assumption of social insurance is to grant protection against poverty to the entire population insured, for the benefit not only of the risk-bearing individuals, but in the widely-accepted general interest, reflected as the country’s and the citizens’ well-being. Insurances are designed to guarantee a minimum standard of living, to protect citizens from certain types of social and economic risk and to reimburse of expenses caused by disease or accident. The purpose of social insurance systems is to provide their members a cover against risks whose financial consequences they may find hard to face on their own.The skeleton of the farmer's social insurance system in Poland has been developed by Act No. 32/140 (Oct 27, 1977) on compulsory social insurance for farmers. The system has been administering since 1991 by the Agricultural Social Insurance Fund (KRUS). It is totally separated from the Social Insurance Institution (ZUS) which manages the social insurance fund for other workers. The purpose of establishing KRUS was to create in Poland an independent, specialized organization which, as a real manager of farmers' social insurance, could take over and assure efficient implementation of tasks connected with servicing the insurance, which had been introduced earlier, as well as to assume new tasks which by then had not been performed by any insurance institution in the country. KRUS exists to ensure that farmers’ rights are protected and developed. Major KRUS objectives include: service of the insured persons and beneficiaries in matters covered by social insurance, payment of insurance benefits and leading medical certification system. The Act on the Social Insurance for farmers distinguishes two types of insurance – retirement and pension insurance, and accident, sickness and maternity insurance – together with two forms of insurance coverage, namely obligatory and voluntary. There are nine European Union member states that have already decided to establish autonomic systems providing social protection to farmers. These include Austria, Finland, France, Greece, Germany, Luxembourg, Italy, Spain and Poland.Recently in public debates there has been a lot of discussion regarding the farmer's social insurance system. On one hand, there are people who want to leave the system in the current form. On the other hand, opponents of this system indicate the range of benefits for farmers, the level of participation of agricultural producers in its expenditures and the amount of costs that must be covered by all tax payers. They suggest paying higher insurance dues by farmers or even dismantling the KRUS system and including farmers into ZUS.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies