Tytuł pozycji:
The national repertoire on the stage of the Municipal Theatre in Cracow in the years 1893-1914
This work tells about the national repertoire which was presented in the Municipal Theatre in Cracow in the years 1893-1914. At that time, citizens could see plays by Polish artists, which undoubtedly contributed significantly to the development of national consciousness among the Cracow society. The repertoire, which was exhibited during the period of the three administrators of theatrical institution, has been deeply analyzed in this work. Of all the issued plays are further discussed titles originally written by Polish authors, which originated in the era of romanticism and the Young Poland . Three directors of the Municipal Theatre made every effort to ensure that proposed repertoire was interesting enough to attract the audience to performances. They were primarily obliged to providing the most outstanding national plays, but the audience often preferred to watch the fashionable plays of foreign artists. Thus, the repertoire of the Municipal Theatre was very diverse, which caused great excitement among the contemporary society. The directors attempted to introduce the music scene with a special patriotic values, although presenting them was not often profitable. Despite the setbacks, the national arts were always placed in the repertoire . All directors, to a lesser or greater extent, presented the repertoire according to the motto placed above the main entrance to the theater: Kraków for National Arts. Thanks to the Cracow Theatre, it was possible to see remarkable talents of the outstanding Polish artists.
Praca poświęcona jest repertuarowi narodowemu, prezentowanemu w krakowskim Teatrze Miejskim w latach 1893-1914. W tym czasie można było podziwiać dramaty polskich artystów, które niewątpliwie w znacznym stopniu przyczyniły się do rozwijania świadomości narodowej wśród krakowskiego społeczeństwa tamtych czasów. Analizie został poddany repertuar, który był wystawiany w czasie kadencji trzech administratorów instytucji teatralnej. Spośród wszystkich wystawianych sztuk, omówione zostały szerzej tytuły oryginalnie napisane przez polskich autorów, które powstały w epoce romantyzmu i Młodej Polski. Trzej dyrektorzy Teatru Miejskiego dokładali wszelkich starań, aby proponowany przez nich repertuar był na tyle atrakcyjny, żeby przyciągnąć krakowską publiczność na spektakle. Byli oni przede wszystkim zobowiązani do przedstawienia najwybitniejszych sztuk narodowych, ale publiczność często wolała oglądać modne utwory zagranicznych twórców. W związku z tym, repertuar krakowskiego Teatru Miejskiego był bardzo różnorodny, przez co wzbudzał wielkie emocje wśród ówczesnego społeczeństwa. Dyrektorzy starali się wprowadzać na scenę utwory o szczególnej wartości patriotycznej, mimo że często prezentowanie ich nie było opłacalne. Mimo niepowodzeń, sztuki narodowe zawsze znajdowały miejsce w repertuarze. Wszyscy dyrektorzy w mniejszym lub większym stopniu układali repertuar w myśl motta umieszczonego nad głównym wejściem do teatru: Kraków Narodowej Sztuce. Dzięki tetrowi krakowskiemu można było zobaczyć niezwykłe talenty wybitnych polskich artystów.