Tytuł pozycji:
"Raster" versus "Produkt"
Praca pokazuje w jaki sposób artyści, wywodzący się ze środowisk skupionych wokół magazynów „Raster” i „Produkt”, odnajdują się w zmianach kulturowych, które nasilił upadek Polskiej Republiki Ludowej. Autor próbuje scharakteryzować wykształcone przez twórców sposoby komunikacji w nowej rzeczywistości, której ideologicznym punktem odniesienia był Zachód. Kluczowe jest tu odnalezienie się działających na peryferiach twórców wobec centrum i potencjalne próby przezwyciężenia przez nich zależności centrum-peryferia.
The thesis describes the ways in which comics artists, who were previously associated with „Raster” and „Produkt” magazines, found themselves during cultural changes that intensified after the collapsion of People's Republic of Poland. The author characterize the innovative methods of communication developed by artists in the new reality, when the Western culture beacame the refferential point. The most important is the behaviour of artists acting in the pheriphery in relation to the core and potential trialas of finishing the dependency between the core and periphery.