Tytuł pozycji:
Generation of consumerism times. Customers behaviours towards culture and goods and services markets
Przedmiotem pracy magisterskiej jest zagadnienie konsumpcjonizmu i wyborów konsumenckich podyktowanych nadmiernie rozbudowanymi potrzebami konsumpcyjnymi oraz zagadnienie pokolenia w znaczeniu pokolenia kulturowego, w szczególności pokolenia X, które jest pokoleniem w wyjątkowo widoczny sposób podlegającym wpływom konsumpcjonizmu. Celem pracy jest charakterystyka pokolenia X, jako pokolenia czasów konsumpcjonizmu: wyborów konsumenckich, potrzeb i wzorów zachowań. Pokolenie w pracy zostało scharakteryzowane szczególnie dogłębnie na dwóch polach: wyborów dokonywanych z oferty rynku kultury oraz rynku towarów i usług. Na potrzeby pracy zostały przeprowadzone badania na wybranej grupie osób z pokolenia X. Hipoteza będąca podstawą badań dotyczyła różnorodności wewnątrzpokoleniowej, a badania podyktowane były chęcią znalezieniem odpowiedzi na pytanie czy pokolenie X za sprawą silnego doświadczenia pokoleniowego, jakim była transformacja ustrojowa różni się na tyle mocno, że nie powinno być określane mianem jednego pokolenia. Podstawą badań było także porównanie wyborów konsumpcyjnych na rynku towarów i usług, w szczególności motywacji i potrzeb, z wyborami związanymi z rynkiem kultury. Opisywane pokolenie X jest bardzo zróżnicowane a jego wybory na rynku kultury porównywalne są do wyborów na rynku towarów i usług. Młodsza część pokolenia zarówno do kultury jak i do konsumpcji podchodzi krytycznie, starsze natomiast borykając się ze wspomnieniem okresu niedoborów bardziej pochłonięte jest przez konsumpcjonizm.
The subject of the master’s thesis is the issue of consumerism and consumer choices dictated by excessively powerful consumer needs and the issue of generation, in particular the generation X, which is the subject to the influence of consumerism in a very visible manner. Aim of this study is to characterize the generation X, the generation of consumerism: consumer choices, needs and behavior patterns. In this thesis, the generation has been thoroughly characterized, particularly in two areas: choices offered in the culture market and the market of goods and services. For the purposes of master’s thesis, study on a selected group of people from generation X has been conducted. The hypothesis underlying the research was related to intra-generational diversity and studies were dictated by the desire to find answers to the question whether generation X, due to strong generational experience, which was the political transformation,varies so much it should not be considered as a generation. The basis of the study was to compare consumer choices on the market of goods and services, in particular motivations and needs, with choices associated with the culture market. Described Generation X is very diverse and the choices on the culture market are comparable to those choices on the market of goods and services. The younger generation part has critical approach to both the culture and the consumption, while older part struggles, with memory of deficits, is more absorbed by consumerism.