Tytuł pozycji:
Street Art,czyli sztuka ulicy kiedyś i dziś
Tematem niniejszej pracy jest Street art czyli sztuka ulicy kiedyś i dziś. Składa się ona z czterech rozdziałów i są to kolejno: Street art w pigułce, Graffiti i street art w Polsce, Street art z krakowskich ulic oraz Street art – historia niedopowiedziana. Rozdział pierwszy krótko opisuje początki graffiti i street artu światowego oraz próbuje zdefiniować samo zjawisko. Kolejny rozdział stanowi przybliżenie kwestii rozwoju street artu i graffiti w Polsce oraz przedstawia niektóre z form street artu perforrmatywnego. W rozdziale trzecim na przykładzie krakowskich ulic zaprezentowane zostało wykorzystanie niektórych technik street artowych na ulicach miasta. Ponadto nawiązano w nim do kwestii wykorzystywania tych technik przez kibiców krakowskich klubów piłkarskich w tzw. „świętej wojnie”. Ostatni z rozdziałów skupia się na próbie odpowiedzi na pytania jakie miejsce zajmuje street art w przestrzeni miejskiej oraz kiedy street art jest sztuką, a kiedy bliżej mu do wandalizmu. Na koniec zarysowany został kierunek w jakim zmierza współcześnie street art oraz przybliżona została kwestia komercjalizacji street artu i jego wykorzystania do celów promocyjnych.
The objective of this work is to present street art as an art from the streets- before and in today’s world. The first chapter shortly describes world-wide history of graffiti and street art and tries to define the phenomenon of street art. The next chapter analyzes origins of polish street art and graffiti and provides short description of certain techniques of performative street art.Third chapter delivers information about visual street art on the basis of some examples from the streets of Cracow. It also focuses on the topic of using street art techniques by Cracow football teams supporters in their “holly war”. The last chapter touches the subject of street art’s position in urban space and attempts to define whether street art is in fact an art or an act of vandalism. The fourth chapter also points the direction in which street art heads in contemporary world and approaches the topic of street art commercialization and its use for promotional aspects.