Tytuł pozycji:
Pejzaże włoskie malarzy okresu Młodej Polski
Praca dotyczy malarskich i graficznych widoków Włoch stworzonych przez artystów okresu Młodej Polski. Jest oparta przede wszystkim na materiale ikonograficznym, tzn. na obrazach odszukanych w wyniku kwerendy muzealnej i prasowej oraz w katalogach aukcyjnych. Wykorzystano również drukowane wspomnienia i relacje z epoki oraz różnego typu opracowania, przede wszystkim słowniki i monografie artystów. Temat włoskich podróży malarzy polskich nie był wcześniej systematycznie badany. Głównym celem pracy było stworzenie gatunkowej i tematycznej typologii włoskich pejzaży, a także próba odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób pobyt w Italii oddziałał na młodopolskich artystów. Praca składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym omówiono stan badań, drugi poświęcono podejmowanym w XIX i na początku XX wieku podróżom, wraz z próbą rekonstrukcji typowych tras wybieranych w Italii przez polskich malarzy. Rozdział trzeci zawiera przegląd wspomnianego materiału ikonograficznego według najczęściej wybieranych motywów. W zakończeniu umieszczono wnioski dotyczące m.in. widocznego w obrazach oddziaływania włoskiej sztuki, natury, klimatu i atmosfery na malarzy okresu Młodej Polski.
The thesis focuses on paintings and graphics of the landscapes of Italy made by Young Poland artists. It is based on analysis of iconographic content of paintings, found in museums, press and auction catalogs. Printed memoirs, other written primary sources and modern studies, such as dictionaries and artists' monographs were used. The topic of Italian landscapes of Young Poland artists has not been systematically analyzed before. The main aim of this thesis was to create a typology of genres and motifs of the Italian landscapes and to examine how visits to Italy influenced Young Poland artists. The thesis consists of three chapters. First one contains the state of the research. The second is devoted to the journeys taken from the 19th to the beginning of the 20th century and attempts to reconstruct the Italian itineraries chosen by Young Poland artists. Third chapter is a review of a formerly mentioned iconographic content, classified by most frequent motifs. The summary contains conclusions about the influence of Italian art, nature and mood on Young Poland artists.