Tytuł pozycji:
Preferencje muzyczne u osób w nastroju depresyjnym
Present thesis contains issues of musical preferences, depressive disorders and mutual connections between both of these variables, among students, in most cases, at the universities of Krakow. The research included in this work was inspired by Lawendowski’s publication (2011), where he shows a correlation between personality determinants of musical preferences based on age. Nonetheless study presented here differs greatly from the Lawendowski’s achievements The group of 607 people was examined. Among those using hierarchical cluster analysis were extracted four categories of music listeners that showed significant differences in the psychological variables studied. Three methods and own survey were taken to examine groups. Three methods were used to measure and determine depression. Beck Depression Inventory, the only one of these methods is related directly to depression. Global self-esteem was measured with Rosenberg’s Self-Esteem Scale and was treated as a predictor of depressed mood. Sense of coherence, which is also regarded as a predictor of depression, was measured by the Life Orientation Questionnaire SOC -29 Antonovsky. Musical preferences were obtained using the Short Test of Music Preferences (STOMP) by Rentfrow and Gosling.In present work, several research questions were addressed. One basic question is: Is a correlation between preferred genres of music, and low mood depending on the types of music listeners. The remaining questions deal with differences between groups in terms of the variables tested.Six research hypotheses were created and then they were tested. Series of comparisons between groups were carried out with help of analysis of variance (ANOVA), post hoc tests. Also analysis of correlation was done including focus, or the entire study group.The results suggest significant differences between the different types of music listeners in terms of depression, self-esteem and sense of coherence. The data indicate significant differences in musical preferences of people with low mood, this relationship appears to be particularly important for women.Practical aspect of this study can be applied in music therapy, specifically in principles of selection of music compilations in the therapeutic process and can be used to develop the process of music education.
W niniejszej pracy podjęta została problematyka preferencji muzycznych i depresyjnosci, a także wzajemnych związków pomiędzy tymi zmiennymi u osób studiujących, w większości przypadków na krakowskich uczelniach. Badanie, zawarte w niniejszej pracy, inspirowane jest publikacją Lawendowskiego (2011), gdzie wykazuje on współzależność pomiędzy osobowościowymi uwarunkowaniami preferencji muzycznych w zależności od wieku. Przedstawione tu badanie odróżnia się jednak znacznie od dokonań Lawendowskiego. Przebadano grupę liczącą 607 osób,. Spośród tych osób za pomocą hierarchicznej analizy skupień, zostały wyodrębnione cztery kategorie słuchaczy muzyki, które wykazały istotne różnice psychologiczne w zakresie badanych zmiennych. Grupę przebadano czterema metodami i ankietą własną. Trzy metody służyły do określenia depresyjności. Skala depresji Becka, jako jedyna z tych metod odnosiła się bezpośrednio do badanej zmiennej. Samoocenę globalną traktowaną jako predyktor obniżonego nastroju mierzono za pomocą RSES Rosenberga. Poczucie koherencji, które również traktowano jako predyktor depresyjności, mierzono Kwestionariuszem Orientacji Życiowej SOC-29 Antonovskiego. Dane o preferencjach muzycznych uzyskano za pomocą Krótkiego Testu Preferencji Muzycznych (STOMP) autorstwa Rentfrow’a i Gosling’a.Podstawowe pytanie badawcze, to czy pojawia się współzależność pomiędzy preferowanymi gatunkami muzycznymi, a obniżonym nastrojem w zależnosci od typów słuchaczy muzyki, a także czy występują istotne różnice w badanych grupach pod względem badanych zmiennych. Sformułowano osiem hipotez badawczych, poddanych następnie analizie statystycznej obejmującej jednoczynnikowe analizy wariancji (ANOVA), testy post-hoc oraz analizy korelacyjne obejmujące skupienia, bądź całą grupę badaną. Otrzymane wyniki sugerują istotne różnice pomiędzy poszczególnymi typami słuchaczy muzyki pod względem depresyjności, samooceny oraz poczucia koherencji. Uzyskane dane wskazują na istotne różnice w preferencjach muzycznych w osób z obnizonym nastrojem, zależność ta okazuje się być szczególnie istotna w przypadku kobiet. Aspektem praktycznym niniejszej pracy może być zastosowanie wyników przeprowadzonych badań w muzykoterapii, a dokładniej w opracowaniu zasad doboru muzycznych zestawień w procesie terapeutycznym, a także może posłużyć do opracowania procesu edukacji muzycznej i stosowania ewentualnych środków prewencyjnych w przypadku pojawienia się pierwszych objawów mogących wskazywać na depresję.