Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Glokalizacja a współczesna kultura ukraińska (na przykładzie ukraińskiego street artu)

Tytuł:
Glokalizacja a współczesna kultura ukraińska (na przykładzie ukraińskiego street artu)
Glocalization and contemporary Ukrainian culture (based on Ukrainian street art)
Autorzy:
Skowera, Irena
Słowa kluczowe:
ukraiński street art, glokalizacja, kultura w ponowoczesności
Ukrainian street art, glocalization, late modernity
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Głównym celem pracy pod tytułem Glokalizacja a współczesna kultura ukraińska ( na przykładzie ukraińskiego street artu) było przeanalizowanie reakcji kultury ukraińskiej na proces globalizacji. A przede wszystkim czy glokalizacja, należąca do efektów globalizacji, ma miejsce w obrębie ukraińskiej sztuki alternatywnej takiej jak street art. Pierwszy rozdział to zarys pojęć globalizacji, glokalizacji, epoki ponowoczesnej i ich roli w kształtowaniu się współczesnej kultury. Wyjaśniono w nim również pojęcie culture jammingu i subvertisingu. Drugi rozdział rozpoczyna przedstawienie cech street artu jako sztuki epoki ponowoczesnej. Główną częścią rozdziału jest historia graffiti na świecie i w Polsce, oraz przedstawienie najważniejszych gatunków street artu. Trzeci rozdział jest główną częścią pracy, w którym przedstawiono obecny stan street artu na Ukrainie. Na wstępie zaprezentowano krótki zarys historii ukraińskiego graffiti. W następnych podrozdziałach szczegółowo opisani zostali najważniejsi artyści ukraińskiego street artu tacy jak Interesni Kazki, Vova Voronitov, Sasha Kuzmar, Aleksey Kislow czy Sergiey Radkievich. Ich prace pokazują, że ukraiński street art nie różni się jakością wykonanych prac na całym świecie , wypracowując przy tym własny, oryginalny styl. Pracę artystów pokazują także szerokie spektrum inspiracji, zaczerpniętych z kultury ukraińskiej i silnie odwołujący się do tradycji. Na koniec rozdziału pokazano pracę także innych ukraińskich twórców street artu oraz opisano festiwale tej sztuki odbywające się od kilku lat na terenach Ukrainy, gdzie przybywają i tworzą nie tylko rodzimi twórcy, ale także goście z innych krajów takich jak Rosja, Polska, Francja. Podsumowując praca ukazuje bogactwo ukraińskiego street artu, który mimo krótkiej historii zdołał osiągnąć bardzo wysoki poziom. Udowadnia to też, że ukraińska sztuka korzysta z światowych trendów kulturowych i z sukcesem potrafi nadać im lokalnego charakteru. Popularność ukraińskich artystów poza granicami własnego kraju świadczy też, że produkt ukraiński w postaci street artu jest oryginalny, bardzo dobry technicznie i budzi zachwyt ludzi na całym świecie. Produkt ukraińskiej kultury w postaci street artu jest oryginalny, bardzo dobry technicznie i zachwyca ludzi na całym świecie

The main goal of the thesis “ Glocalization and contemporary Ukrainian culture (based on Ukrainian street art)” was to analyze the response of Ukrainian culture in the processes of globalization. First of all, the thesis focus on the glocalization by examining its presence within the Ukrainian alternative art. The first chapter presents outline of the concepts of globalization, glocalization and late modernity and their role in the development of contemporary culture. It also explains the concept of the culture jamming and subvertising. The second chapter begins by presenting the characteristics of street art as the art of the late modernity era. The main part of the chapter is the story of graffiti and post-graffiti, and the presentation of the most important style of artwork like traditional graffiti, stencil graffiti, sticker art, street poster art etc. The third chapter is the main part of the thesis which presents the current state of street art in Ukraine. In the beggining it presents a brief outline of the history of the Ukrainian graffiti. The following sections describe in details the most important artists of Ukrainian street art such as Interesni Kazki, Vova Voronitov, Sasha Kuzmar, Aleksey Kislow or Sergiey Radkievich. Their work proves that the quality of Ukrainian street art is no different then the artwork in the world, but at the same time it keeps own original style. The work of artists also shows a wide range of inspiration drawn from the Ukrainian culture which has a strong foundations in the tradition. The final part of the chapter presents the artwork of the other Ukrainian artists and their street art, describes as well the art festivals taking place since several years on the territory of Ukraine, where not only the local artists but also guests from other countries such as Russia, Poland, France gather together to create. In conclusion, the thesis shows the sumptuousness of Ukrainian street art, which in spite of the short history managed to achieve a very high level. It also proves that the Ukrainian art uses a global cultural trends and successfully gives them a local nature. The product of Ukrainian culture in the form of artworks is original, very good technically and impresses people all around the world.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies