Tytuł pozycji:
School environment and making decision about coming out
The subject of this thesis are determinants inherent in the school environment, which young gay and lesbians takes into consideration in making decision about coming out. Theoretical part of this thesis contains detailed description of homosexuality. Afterwards is confrontation of different sexuality stereotypes with modern achievements of science in this area. That all seeks to description of coming out phenomenon. The second part of theory contains description of school environment as basic educational environment of young gay and lesbians. Also, the psychosocial development of the teenagers attending to school was estimated. The ending of this part contains analysis of selected educational content about homosexuality.Second part of this thesis constitute description of quality research. Studies included 8 highschool’s students in the age of 16-19. Applied method in the following research were open interrogative interviews and the subjects were treated as the experts in this specified field. Results of this studies shows that, irrespective of positive or negative decision of making coming out, school in the substantial way affects on their considerations in this topic.
Tematem niniejszej pracy dyplomowej są determinanty tkwiące w środowisku szkolnym, które młodzi geje i lesbijki biorą pod uwagę podejmując decyzje o coming out’cie. W części teoretycznej pracy zawarty jest dość szczegółowy opis samego zjawiska homoseksualizmu. Następnie znajduje się konfrontacja stereotypów o innej orientacji seksualnej z dorobkiem współczesnej nauki by w końcu opisać zjawisko interesującego nas coming out'u. W drugiej części teorii zawarty jest opis środowiska szkolnego jako podstawowego środowiska wychowawczego młodych gejów i lesbijek. Przybliżony również został rozwój psychospołeczny nastolatków uczęszczających do szkoły. Pod koniec częśći teoretycznej znajduje się analiza wybranych szkolnych treści dydaktycznych dotyczących homoseksualizmu.Drugą część pracy stanowi opis badań jakościowych przeprowadzonych na grupie 8 uczniów w wieku 16-19. Badania były prowadzone metodą otwartych wywiadów pogłębionych a techniką wywiadu narracyjnego eksperckiego. Wyniki badań wykazały, że niezależnie czy badany podjął pozytywną czy negatywną decyzję o coming out'cie to szkoła w znacznym stopniu wpłynęła na ich rozważania na dany temat.