Tytuł pozycji:
Pokolenie Y idzie na zakupy. Studium socjologiczne w oparciu o zastaną literaturę.
The master thesis entitled: „Generation Y is going shopping. The study of the example on the basis of the available literature” covers the sociological analysis of Generation Y from the perspective of the consumerism behaviours. The main aim of the thesis was to get information concerning the characteristics of dominant features of Generation Y, specific behaviours and the attitude of this generation in the context of shopping. The work consists of three parts. The first part covers basic terms and topics connected with Generation Y. It starts with the introduction of the term 'generation' and the specification of its main elements. Next, there is a simple characteristic of the previous generation and its influence on Generation Y is shown. Each generation has its own characteristic features which differ it from existent generations. Therefore, the next part of the thesis is the description of eight formed features of Generation Y and showing them in the context of shopping. These features are: freedom, customization, scrutiny, integrity, collaboration, entertainment, speed, innovation. The basis of this part is the research of a Canadian internet researcher Don Tapscott. The second chapter concerns shopping in the consumptive society. The definition and the history of consumerism has been shown in this chapter. The next point of this thesis was to show how the presents consumtive society looks like. There is shown the description of a consumer whose role is not only to get goods but also to dispose of them. In this part, the problems of a consumer's antipathy to the compulsion of making a choice. The next element of this chapter is the evolution of the consumpive society. The information concerning the development of culture and civilization is shown in the chapter. The development has moved the attention of people from the necessery goods to those which are not needed to live. The last element of this chapter is to show new methods used in consumers research. The third chapter entitled ' Shopping as an essential desrciption of generation Y has been analysed on the basis of available literature and own observations.
Praca magisterska zatytułowana: „Pokolenie Y idzie na zakupy. Studium przypadku w oparciu o literaturę zastaną” obejmuje socjologiczną analizę Pokolenia Y z perspektywy zachowań konsumpcyjnych. Celem pracy było uzyskanie informacji dotyczących charakterystyki dominujących cech Pokolenia Y, specyficznych zachowań oraz postaw przedstawicieli tego pokolenia w kontekście robienia zakupów. Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy z nich obejmuje podstawowe pojęcia i zagadnienia związane z Pokoleniem Y. Rozpoczyna się przybliżeniem pojęcia „pokolenie” oraz wyszczególnieniem jego głównych elementów. Następnie dokonana jest krótka charakterystyka poprzedniego pokolenia i pokazanie jego wpływu na kształtowanie się Generacji Y. Każde pokolenie odznacza się szczególnymi cechami, które odróżniają je od istniejących dotąd pokoleń. W związku z tym kolejnym punktem pracy stał się opis sformułowanych ośmiu cech Pokolenia Y oraz przedstawienie ich w kontekście robienia zakupów. Tymi cechami są: wolność, kastomizacja, baczna obserwacja, wiarygodność, współpraca, rozrywka, szybkie tempo, innowacja. Podstawą tej części stały się badania kanadyjskiego badacza Internetu - Dona Tapscotta. Rozdział drugi odnosi się do zakupów w społeczeństwie konsumpcyjnym. Została w nim przedstawiona definicja konsumpcjonizmu oraz jego historia. Kolejnym punktem tej części pracy było pokazanie jak wygląda obecne społeczeństwo konsumpcyjne. Został w nim zawarty opis konsumenta, którego rolą nie jest tylko nabywanie dóbr, ale także, a może przede wszystkim pozbywanie się ich. W tym fragmencie mowa jest także o problemach konsumenta związanych z uczuciem niechęci do przymusu dokonania wyboru. Kolejnym elementem tego rozdziału jest ewolucja społeczeństwa konsumpcyjnego. Zawarte są w nim informacje dotyczące postępu kulturowego i cywilizacyjnego, który skierował uwagę ludzi na dobra wykraczające poza te konieczne do zaspokojenia podstawowych potrzeb. Ostatnim elementem tego rozdziału jest przedstawienie możliwych metod wykorzystywanych w badaniu konsumentów.Rozdział trzeci, opatrzony tytułem: „Zakupy jako istotny rys Pokolenia Y” został zanalizowany na podstawie dostępnej literatury oraz własnych obserwacji.