Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Różne sposoby ekspresji ciała w sztukach plastycznych polskich artystek działających w obrębie sztuki krytycznej

Tytuł:
Różne sposoby ekspresji ciała w sztukach plastycznych polskich artystek działających w obrębie sztuki krytycznej
Various ways of body expression in different forms of visual art of Polish female artists of the Polish Critical Art movement.
Autorzy:
Stopyra, Agnieszka
Słowa kluczowe:
performance\nPolish artists\ncritical art
performancesztuka krytycznaartystki polskie
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This thesis consists of three parts presenting selected, characteristic performances of Polish artists: Anna Janczyszyn-Jaros, Joanna Rajkowska, Angelika Fojtuch, Anna Klimczak and Anna Kalwajtys. The first part comprises descriptions of particular artistic campaigns such as: Anna Janczyszyn-Jaros’s ‘Into Town’, Joanna Rajkowska’s ‘Mea Shearim’, Angelika Fojtuch’s ‘…’, Anna Klimczak’s ‘Tomorrow will be a good day’ and Anna Kalwajtys’s ‘Swine’. The earliest of the above mentioned campaignes, and at the same time the most innovative among the kinds of art practiced by Polish artists, was the campaign of Anna Janczyszyn-Jaros entitled ‘Into Town’ from years 1993-94, and I would like to start my thesis with the presentation of this performance. The most recent, and at the same time constituting the fifth chapter of the first part, is the campaign of Anna Kalwajtys, which took place in 2007. In the first part of my thesis I also outline the situation in Poland after 1989 and I characterise critical art, which is practiced by the already mentioned artist, Janczyszyn-Jaros.In the second part of my thesis I present persons who accompanied the performers: Alicja Żebrowska, Artur Żmijewski and Paulina Braun, and I present various reactions from the audience during the performances. I also point out to the important role of persons documenting and registering the above performances and I compare the artistic campaigns. Presenting particular performaces of selected Polish artists I emphasise the problem of art existing outside the walls of the gallery and the place of art in the public space. I also characterise the recipient of such art. I try to show different reactions in the reception of art outside the walls of the museum or art gallery and answer the question of where the lack of acceptance and general aversion on the side of the recipients of art which is placed in the context of a town. In this thesis I present a short history of performances and the influence of the artistic activity of foreign artists on Polish artists. At the end I compare selected performances.

Niniejsza praca składa się z trzech części prezentujących i oscylujących w obrębie wybranych, charakterystycznych performance'ów z twórczości polskich artystek: Anny Janczyszyn-Jaros, Joanny Rajkowskiej, Angeliki Fojtuch, Anny Klimczak oraz Anny Kalwajtys. Pierwsza część zawiera opisy poszczególnych akcji artystycznych: „W miasto” Anny Janczyszyn-Jaros, „Mea Shearim” Joanny Rajkowskiej, „...” Angeliki Fojtuch, „Jutro będzie dobry dzień” Anny Klimczak oraz „Swine” Anny Kalwajtys. Najwcześniejszą z wyżej wymienionych, a zarazem innowacyjną na gruncie sztuki polskich artystek, jest akcja Anny Janczyszyn-Jaros „W miasto” z lat 1993-4 roku i to właśnie od zaprezentowania tego performance'u zacznę swoją pracę. Najstarszą i zarazem stanowiącą piąty rozdział pierwszej części jest akcja Anny Kalwajtys, która miała miejsce w 2007 roku. W pierwszej części pracy nakreśliłam również zarys sytuacji w Polsce po 1989 roku i scharakteryzowałam sztukę krytyczną, w obrębie której działała między innymi właśnie wspomniana Janczyszyn-Jaros.W drugiej części pracy dokonałam prezentacji osób, które towarzyszyły performerom: Alicji Żebrowskiej, Artura Żmijewskiego oraz Pauliny Braun i pokazałam różnorakie reakcje, z którymi spotkali się ze strony odbiorców w trakcie trwania performance'ów. Zwróciłam również uwagę na istotną rolę osób dokumentujących i rejestrujących powyższe performance, a także dokonałam porównania powyższych akcji artystycznych. Prezentując poszczególne performance wybranych artystek polskich zwróciłam uwagę na problematykę sztuki istniejącej poza murami galerii, jej miejsca w przestrzeni publicznej oraz scharakteryzowałam odbiorcę takiej sztuki. Postarałam się ukazać zróżnicowane reakcje w odbiorze sztuki poza murami muzealno- galeryjnymi, odpowiedzieć na pytanie: skąd bierze się brak akceptacji i ogólnie niechęć ze strony odbiorcy sztuki, która rozgrywa się w przestrzeni miejskiej. W niniejszej pracy przedstawiłam krótką historię performance, wpływ działalności artystycznej artystów zagranicznych na artystów polskich. Na koniec dokonałam porównania zebranych performance'ów.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies