Tytuł pozycji:
The awards use by parents in process of parental education
The main problem of research has been formed as a question: What is parent’s and children’s view on the issue about kind and scope, frequency of awards use by parents in the process of parental education and also subject related to feelings. The research was conducted in III class of Primary School, the research included 54 students and 41 parents. In order to establish the results, what will lead to answer the question, I used the method of diagnostic survey. The technique included questionnaire survey and interview. As an instrument I used modified questionnarie by D.Sikora.The research results stated that mothers use awards more often (the opinion of 52% parents and 44% students). Children are quite often awarded. In the opinion of parents it happens 3 times in week and sometimes more often (31%), but according to children it happens 2 times in week (25%).Children independent of gender type are awarded with similar frequency. The most frequent kind of strengthening used by parents is a smile, kiss, hug , so the awards have non-material character. The specific kind of the awards do not have connection to children’s gender, although the award of spending free time together is closer to girls rather than to boys. The awards give feelings girls that they are good children and we can count on them, from the other hand for boys awards are encouragement for being good.Comparing parent’s opinion and children’s opinion about awarding, we can notice many differences. The opinions are concerted that parents use awards based on feelings. The results of research suggest that use of awards by parents influence on children’s behaviour . Children appreciate an award value and it has a positive impact on children. In this times parents are more consciously of educational methods. It seems that they know what bring better results and what is better for the children good.
W powyższej pracy, problem główny badań sformułowany został jako pytanie: Jakie są opinie rodziców i dzieci na temat rodzaju i zakresu, częstotliwości nagród stosowanych przez rodziców w wychowaniu rodzinnym oraz na temat związanych z tym emocji? Badania przeprowadzono w III klasie szkoły podstawowej, objęto nimi 54 uczniów i 41 rodziców.W celu uzyskania wyników, które doprowadzą do odpowiedzi na postawiony wyżej problem badawczy wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Techniką, której użyto było badanie ankietowe oraz wywiad, a jako narzędzie wykorzystano zmodyfikowany kwestionariusz D. Sikory. Wyniki badań wskazują, że matki są osobami najczęściej stosującymi nagrody (zdaniem 52% rodziców i 44% uczniów). Dzieci są też dosyć często nagradzane. Zdaniem rodziców zdarza się to mniej więcej 3 razy w tygodniu i częściej (31%), natomiast w opinii dzieci 2 razy w tygodniu (25%).Dzieci, niezależnie od płci nagradzane są z podobną częstotliwością.Najczęstszym rodzajem wzmocnień stosowanym przez rodziców jest uśmiech, pocałunek, przytulenie oraz pochwała i wyrażenie uznania - a więc nagrody mające charakter niematerialny. Konkretny rodzaj nagród nie ma też większego związku z płcią dziecka. Wszystkie dzieci bez względu na status rodziny otrzymują nagrody tego samego rodzaju. Status wysoki jest powiązany jedynie z większą ilością nagród materialnych. Najczęstszą nagrodą jest uśmiech, pocałunek i przytulenie.Dziewczynkom nagroda daje poczucie, że są one dobrymi dziećmi i można na nich polegać, a chłopców zachęca do dobrego postępowania. Pod wpływem nagród dziewczynki i chłopcy odczuwają radość, szczęście i zadowolenie. Wyniki badań sugerują, że rodzice potrafią celowo wykorzystywać nagrody, aby wpływać na postępowanie swoich dzieci.