Tytuł pozycji:
Wychowanie do wolności w teorii i praktyce przedszkoli Marii Montessori
W pracy omówiono zagadnienie wychowania do wolności w przedszkolach Montessori. Celem pracy było ukazanie koncepcji pedagogicznej Marii Montessori jako skutecznej metody na wychowanie człowieka wolnego.W kolejnych rozdziałach omówiona została dziecięca umiejętność korzystania z wolności. Prezentuję wnioski z analizy tekstów źródłowych autorstwa Marii Montessori oraz literatury przedmiotu. Oprócz części teoretycznej odwołuję się także do praktyki. Wyniki moich badań obrazują, jak współczesne przedszkola realizują postulat Montessori wychowania do wolności.Zastosowane metody badawcze to: obserwacja oraz ankieta. Wyniki moich badań pozwoliły na wysnucie wniosków, iż metoda Montessori daje szansę na wychowanie człowieka odpowiedzialnie korzystającego z wolności.
The paper discusses the issue of education for freedom in the Montessori kindergarten. The aim of this study was to release Montessori teaching concept as an effective method for bringing up a free man.In the following chapters discusses the children's ability to use their freedom. I present the conclusions of the analysis of source texts by Maria Montessori and literature. In addition to the theoretical part also refers to the practice. The results of my studies illustrate how contemporary Montessori kindergarten education fulfill the demand for freedom.Applied research methods include observation and survey. The results of my research made it possible to draw a conclusion that the Montessori method of education provides an opportunity to responsibly exercising human freedom.