Tytuł pozycji:
Prawne aspekty bezpieczeństwa żeglugi morskiej ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska piractwa morskiego.
Niniejsze opracowanie poświęcone zostało wybranym aspektom niezwykle pojemnego zagadnienia, jakim jest bezpieczeństwo żeglugi morskiej. Autor przyjąwszy za kryterium selekcji doniosłość wybranych kwestii na przedmiotowe zagadnienie skupia się na problematyce piractwa i rozbójnictwa morskiego. Fenomen znany już w czasach starożytności po dziś dzień powraca jako problem, dotykając zarówno lokalne społeczności jak tę międzynarodową.Rozdział pierwszy wprowadza Czytelnika w arkana pojęć związanych z tematyką pracy, oraz historię rozbójnictwa morskiego. Rozdział drugi poświęcony jest problematyce prawnomiędzynarodowej dotyczącej bezpieczeństwa żeglugi i wybranym aktom hard- i soft-law. Rozdziały trzeci i czwarty stanowią część pracy poświęconą współczesnym próbom rozwiązania problemu. Kolejno omówione zostały działania podmiotów prywatnych (armatorów, prywatnych firm wojskowych) i publicznych (UE, ONZ, inne) ukierunkowane na podniesienie bezpieczeństwa żeglugi.Pracę zamyka rozdział stanowiący studium przypadku dwóch najniebezpieczniejszych na przestrzeni ostatnich lat obszarów żeglugi – cieśniny Malakka oraz wód Zatoki Adeńskiej.W pracy wykorzystano liczne, zarówno polskie, jak i zagraniczne opracowania i artykuły naukowe, akty prawne oraz raporty instytucji zajmujących się tą problematyką.
The following thesis is devoted to selected aspects of a remarkably broad issue of Maritime Safety. The author, choosing significance of those matters as a selection criterion, focuses on the problem of maritime piracy and armed robbery. The phenomenon, already known in ancient times, keeps on returning as a problem to this day, affecting both the local as well as international communities.The first chapter introduces the reader to concepts related to the thesis' subject and the history of maritime crime. The second chapter is devoted to the issues of international law concerning the safety of navigation and selected acts of hard - and soft - law. The third and fourth chapters are dedicated to modern-day attempts of solving the problem. Subsequently discussed are the activities of private bodies (ship-owners, private military companies) as well as public organisations (EU , UN, etc.) aimed at increasing the level of maritime safety. The thesis ends with a chapter which is a case study of the two most dangerous areas in recent years of sea navigation - Malacca Strait and waters of the Gulf of Aden.