Tytuł pozycji:
Community health care nurse role in education and prevention of type 2 diabetes
Type 2 diabetes is a chronic disease. Sometimes it can develop for years without any clinical symptoms. On some occasions when it is diagnosed there are also micro and macro vascular complications. It is very costly to cure this disease. Preventative measures involving medical education may be the best way to minimise this problem. It is believed that proper education can decrease type 2 diabetes occurrence, alleviate its progress and slow down its growth.The purpose of the study is to present the influence of prophylaxis activities that a community health care nurse can take to prevent, diagnose and treat type 2 diabetes. In first chapter I explained the disease and its complications from a medical perspective. Secondly I have discussed how a community nurse implements preventative activities in her practice. In next chapter I described the range of patients’ education and the issues raised therein, taking into consideration the role of physical activities, diet- therapy and insulin treatment.
Cukrzyca typu 2 jest chorobą przewlekłą. Bywa, że rozwija się przez długie lata nie dając objawów klinicznych. Niejednokrotnie w momencie rozpoznania cukrzycy towarzyszą jej powikłania mikro i makronaczyniowe. Leczenie tej choroby jest bardzo kosztowne. Jedną z szans na zmniejszenie problemu jest profilaktyka, której główną składową jest edukacja zdrowotna. Obecnie uważa się, że odpowiednio prowadzona edukacja może ograniczyć częstość występowania cukrzycy, złagodzić jej przebieg, a także spowolnić rozwój.Celem niniejszej pracy jest przedstawienie wpływu działań profilaktycznych pielęgniarki środowiskowo-rodzinnej na zapobieganie, rozpoznawanie oraz leczenie cukrzycy typu 2. W pierwszym rozdziale przedstawiono cukrzycę i jej powikłania w ujęciu klinicznym. Następnie omówiono realizację działań profilaktycznych w praktyce pielęgniarki środowiskowo-rodzinnej. W kolejnym rozdziale opisano zakresy edukacji pacjenta, omówiono zagadnienia poruszane w trakcie edukacji, uwzględniając rolę aktywności fizycznej, dietoterapii oraz leczenia insuliną.