Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Subjective and environmental health resources of junior high school students

Tytuł:
Subjective and environmental health resources of junior high school students
Podmiotowe i środowiskowe zasoby zdrowotne uczniów Gimnazjum
Autorzy:
Waś, Anna
Słowa kluczowe:
health, health resources, health beliefs, the sense of coherence, school’s climate, the youth
zdrowie, zasoby zdrowotne, przekonania zdrowotne, poczucie koherencji, klimat szkoły, młodzież
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedmiotem niniejszej pracy jest określenie poziomu podmiotowych i środowiskowych zasobów zdrowotnych młodzieży gimnazjalnej, w ramach których uwzględniono wiedzę, przekonania zdrowotne, poczucie koherencji oraz percepcję klimatu szkoły. Badaniom poddano gimnazjalistów uczęszczających do szkół miejskich i wiejskich.Badanie poziomu wiedzy na temat uwarunkowań zdrowia oparto na koncepcji pól zdrowia Lalonde’a. Badania wykazały, że młodzież nie dostrzega roli czynników środowiskowych w kształtowaniu zdrowia. W zakresie przekonań normatywnych gimnazjalistów wykazano, że są oni przekonani, iż ich rówieśnicy akceptują stosowanie substancji psychoaktywnych. Gimnazjaliści cechują się przeciętnym poziomem poczucia zrozumiałości, zaradności i sensowności, przy czym dziewczęta wykazują wyższy poziom poczucia koherencji w zakresie zrozumiałości w stosunku do chłopców. W odniesieniu do klimatu szkoły, najgorzej wypadła ocena jego wymiaru edukacyjnego. Jednocześnie okazało się, że młodzież najwyżej ocenia klimat społeczny środowiska psychospołecznego swojej szkoły.Generalnie, zasoby zdrowotne uczniów gimnazjum kształtują się na poziomie przeciętnym. Oznacza to potrzebę intensyfikacji działań szkoły w zakresie edukacji zdrowotnej oraz poprawy klimatu szkoły, zwłaszcza w jego wymiarze edukacyjnym.

The purpose of this study is to define the level of subjective and environmental health supplies that are observed amongst the youth of junior-high schools (secondary schools). These health supplies are strongly connected with the state of knowledge, health beliefs, sense of coherence and perception of the school’s climate. Students from junior-high schools both from the countryside and urban areas have been taken under research.Research on level of knowledge connected with health conditions are based on health fields’ conception by Lalonde. The research has proven that the youth do not notice the role of environmental factors in health formation. As far as students’ normative beliefs are concerned, it has been revealed that they are convinced their peers accept the usage of psychoactive substances. The students of junior-high schools characterize themselves with an average level of sense of intelligibility, resourcefulness and reasonableness. Girls usually show higher level of sense of coherence at the field of intelligibility in comparison with boys. With reference to school’s climate, the assessment of its educational aspect has achieved the poorest result. Meanwhile, it has turned out that the youth find the emotional aspect of the psychosocial environment of their school the most favourable. Generally, the junior-high schools students’ health resoursces achieve an average level. It means there is a need to aggravate school’s operations connected with health education and to improve school’s climate, especially in its educational aspect.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies