Tytuł pozycji:
Orientacje wartościujące osób posiadających i wykonujących tatuaże
- Tytuł:
-
Orientacje wartościujące osób posiadających i wykonujących tatuaże
Orientation values of tattoo owners and makers
- Autorzy:
-
Piechowicz, Katarzyna
- Słowa kluczowe:
-
orientation values, tattoo,value scale, attitude towards moral norms, Poznaniak, Rokeach
orientacje wartościujące, tatuaż, skala wartości, postawy względem norm moralnych,Poznaniak ,Rokeach
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W Polsce posiadanie i wykonywanie tatuażu nie są zakazane, niemniej wzbudzają wiele kontrowersji. W naszym kraju powstało wiele studiów tatuażu, regularne mają miejsce spotkania miłośników tej formy ozdabiania ciała, osoby z różnych klas społecznych są bardzo często dumnymi posiadaczami tatuażu… Mimo to wiele osób kojarzy tatuaż z subkulturą więzienną, inni widzą w nim chwilową i nieracjonalną modę a na temat ewentualnego artystycznego statusu tatuażu nadal jest wiele dyskusji.Oznacza to że przypisywanie określonych cech osobom, którzy mają lub wykonują tatuaże oparte jest na założeniu specyficznego postrzegania rzeczywistość ten natomiast jest konsekwencją przyjętych przez nich wartości. Dlatego warto zadać pytanie: jaki rodzaj orientacji wartościujących preferowane jest przez osoby, które posiadają lub tworzą tatuaże ?Pierwszy rozdział niniejszej pracy dotyczy orientacji wartościujących i ich rolę w zakresie badań pedagogicznych. Następny rozdział dotyczy problemu ludzkiego ciała w kulturze. Nasz codzienny wygląd jest wynikiem stosowania norm i standardów, które jest regulowane funkcjonowaniem społeczeństwa. Oczywiście od czas do czasu niektóre osoby lub grupy zmieniają zastane tradycje, co przedstawiono w rozdziale trzecim.Kolejny rozdział przedstawia metody , techniki i narzędzia wykorzystane do badań. Określenie metodologii pozwala ustalić czy zaproponowane narzędzia pozwolą odpowiedzieć na pytanie o orientacje wartościujące osób posiadających i wykonujących tatuaże?Pytanie to uszczegółowione jest przez następujące problemy:1.Jaki jest system wartości badanych i w jakim stopniu różnicują go cechy społeczno-demograficzne respondentów?2.Jakie są postawy moralno-społeczne badanych i w jakim stopniu różnicują je cechy społeczno-demograficzne respondentów?3.Jakie jest subiektywne poczucie dobrostanu badanych i w jakim stopniu różnicuje ono ich orientacje wartościujące?4.Jaki jest poziom samooceny badanych i jakie czynniki go różnicują?W rozdziale ostatnim przedstawiono wyniki badań i ostateczne podsumowanie pracy . Celem praktycznym jest stworzenie podstaw propozycji edukacyjnej dla wychowawców klas gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na temat kultury tatuażu.
In Poland property or practice of tattoo is still very controversial despite of it isn’t banned by law. In our country are a lot of tattoo studios, regular meetings of fans of this kind of body decorating are organized, people from different social classes are – very often – proud holder of tattoo…But for many persons think that tattoos have a roots in prison subculture, some people perceive in it some kind of irrational fashion and questions about artistic values of tattoo are still discussed. Tattoos are very often covered and intimate decoration but nevertheless are criticized by others. Discussions about tattoos very often concern their owners or framers – they are perceived as members of dangerous subculture, ordinary citizens or unusual person. Each qualification implies that people who have or make a tattoo perceives reality in a specific way, which is a result of values approved by them. So a very interesting question is: what kind of orientation values are preferred by persons who either has a tattoo or is a tattoo-artist?First chapter of present treatise concerns discussion of orientation values and its role in pedagogical research. Next chapter includes problem of human body in culture. Our everyday look is a result of applying norms and standards which regulates functioning of society. Of course from time to time some people or groups perform changes in cultivated tradition and this theme is presented in third chapter. Next – four – chapter concerns some divagation about artistic perception of human body, which is a natural ground to presentation a history of tattooing, discussed in chapter five. In chapter six methods, techniques and tools used in empirical research for present treatise are presented. This methodological background is relativized to main hypothesis of present work, that is: what kind of orientation values is accepted by people who have or make tattoos? This question is elaborated by following particular problems:1.What kind of value system is accepted by group of respondents and in which aspect is it differentiated by social and demographic features of them? 2.What kind of moral and social attitudes have persons from examined group and in which aspect is it modified by social and demographic features of them?3.What it’s like subjective well-being sense of respondents and in which extent it modifies theirs value system?4.What is level of self-appraisal of examined group and what factors differentiate it?In chapter seven scores of examination are presented and at last a short summary is given.The main – theoretical – aim of present treatise is to give a description of value system of people from a tattoo community. Secondary aim, a practical one, is to give some suggestions to teacher for organizing educational lessons. It is very important because people who have or make tattoos don’t prefer radically different values than ordinary people.