Tytuł pozycji:
„Sport equals health” The Role of a Swimming Instructor in Enhancing Students’ Motivation in Physical Activity
In the view of the fact that sport has a beneficial influence on a human body and emotional well-being, the saying ‘sport equals health’ has become a widely accepted truth. Sport is considered as one of the most crucial and occupying sphere of our lives. Popularization of sport is an important factor in the preventive healthcare and has a great impact on the overall health condition of the society. What is more, sport is a valuable lesson of a fair competition, it boosts self-esteem and shows that there are no shortcuts to pursuing a goal. Unfortunately, nowadays children and teenagers are deprived of proper role models, they detach themselves from their peers and the real world and are occupied with interactive entertainment. Therefore, it is essential to encourage them to spend their time actively. According to the recent CBOS survey, the most popular sport disciplines are as follows: running, swimming, fitness, gymnastics and cycling. These are the basic sport disciplines that are done for health benefits and recreation.Swimming is a desired ability of children, teenagers and adults as well. The effectiveness of a swimming teaching process is dependent on: required knowledge concerning swimming teaching methods, instructor’s attitude towards students and his/her personal appeal. In order to gain desirable results, a swimming instructor should possess a broad knowledge of teaching methodology. This thesis deals with the aspects of motivation, providing encouragement and incentives and draws attention to the role of an instructor who is not only a teacher but also a trusted guide, a leader and a role model to be followed.
Powszechnie uważa się, że sport to zdrowie, gdyż ma dobroczynny wpływ na organizm i samopoczucie człowieka. Dlatego też, sport uważany jest za jedną z ważniejszych i bardziej angażującą dziedzin naszego życia. Popularyzacja sportu jest ważnym czynnikiem profilaktyki, dbałości o stan zdrowia ogółu społeczeństwa. Sport uczy zdrowej rywalizacji, systematyczności, zwiększa poczucie własnej wartości oraz pokazuje, że nie ma dróg na skróty w dążeniu do celu. Ważne jest aby popularyzować aktywne spędzanie czasu wolnego szczególnie wśród dzieci i młodzieży, które to w dzisiejszym świecie często spotykają się ze złymi wzorcami, a w dobie cyfryzacji nie rzadko izolują się od bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami i ze światem rzeczywistym, poświęcając większość czasu wolnego multimedialnej rozrywce bądź cyber społecznościom.Jak pokazują najnowszych badań CBOSu wśród osób, które deklarują uprawianie sportu najpopularniejszymi dyscyplinami jest : bieganie, pływanie, fitness, gimnastyka oraz jazda na rowerze. Są to podstawowe dziedziny sportu, które uprawiane są przede wszystkim dla zdrowia i przyjemności.Pływanie to umiejętność od zawsze pożądana przez dzieci, młodzież jak i dorosłych. Na efektywność procesu nauczania rzutuje przede wszystkim wysoki poziom wiedzy na temat uczenia pływania oraz postawa wobec ucznia jak i osobista charyzma instruktora. Każdy instruktor pływania powinien posiadać odpowiednią wiedzą o tym jak kierować procesem nauczania by przynosił pożądane efekty. Niniejsza praca pomoże zapoznać się z wpływem takich czynników jak motywacja i jak dostarczać uczniom bodźców, które pobudzają ich do dalszej pracy, pamiętać bowiem należy, że dobry instruktor to nie tylko nauczyciel ale również swojego rodzaju mistrz w swojej dziedzinie, przewodnik i wzór godny naśladowania.