Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

"I dont want, but I have to" : the reasons for negotiating European Union legislation in trilogues

Tytuł:
"I dont want, but I have to" : the reasons for negotiating European Union legislation in trilogues
"Nie chcę, ale muszę" : powody negocjowania aktów prawnych Unii Europejskiej w trilogach
Autorzy:
Kirpsza, Adam
Data publikacji:
2015
Wydawca:
Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR
Słowa kluczowe:
trilog, zwykła procedura ustawodawcza, prawo UE, negocjacje legislacyjne w UE, Unia Europejska
Język:
polski
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Linki:
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/19366  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Celem analizy jest odpowiedź na następujące pytanie badawcze: jakie czynniki wpływają na większą skłonność Parlamentu Europejskiego i Rady do rozstrzygania projektów legislacyjnych Unii Europejskiej w ramach tzw. trilogów? Trilogi można zdefiniować jako nieformalne, tajne spotkania między kilkunastoma reprezentantami Parlamentu, Rady i Komisji, na których wypracowywane są porozumienia w sprawie aktów prawnych. W przypadku ok. 96% regulacji są one potem formalnie uchwalane bez zmian na posiedzeniach plenarnych dwóch pierwszych instytucji. Oznacza to, że po osiągnięciu nieformalnego porozumienia w trilogu szansa na jego modyfikację czy zablokowanie przez posłów lub ministrów w trakcie publicznych dyskusji w Parlamencie i Radzie jest praktycznie niemożliwe. Prawo pierwotne i wtórne UE nie zawiera żadnych przepisów dotyczących organizacji i przebiegu trilogów. Są one uregulowane jedynie, i to w sposób lapidarny, w porozumieniu międzyinstytucjonalnym zawartym przez Parlament, Radę i Komisję w 1999 r., zrewidowanym w 2007 r. Trilogi są obecnie stałym mechanizmem negocjowania aktów prawnych w zwykłej procedurze ustawodawczej (ZPU, dawniej współdecydowanie). Jeśli w 2000 r. było rozstrzyganych w ich ramach tylko 13,6% projektów, to w 2008 r. już 97%. Interesujące jest zatem poznanie przyczyn zaistnienia tego fenomenu.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies