Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Plagiat muzyczny

Tytuł:
Plagiat muzyczny
Musical plagiarism
Autorzy:
Gowin, Kornel
Słowa kluczowe:
plagiarism, authorship, music, copyright
plagiat, autorstwo, muzyka, prawo autorskie
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The subject matter of this master’s dissertation is plagiarism, especially concerning musical works. The goals of this dissertation were: first of all to find an equivalent of the term “plagiarism” within the polish Copyright and Related Rights Act of 1994, and then to state how can the Act be infringed when composing musical works. Plagiarism is the main manner in which the right to authorship as stated in article 16 of the Copyright and Related Rights Act can be infringed, and furthermore it infringes the rights of an artist performer. A plagiarism which constitutes a breach of an author’s moral rights is claiming authorship of an entire musical work or its elements, mostly the lyrics or the melody, but in certain situations the harmony or the rhythm as well – under the condition that the work or its elements fulfill the criteria set forth in article 1 of the Copyright and Related Rights Act. There is a number of circumstances connected with music that preclude an infringement of the bond between the author and the work, which in turn means that using creative elements from someone else’s works is not illegal – for instance musical quotation or parody. It should also be stated that creative freedom available to authors who create musical works (especially within the scope of popular music) is far more limited than in other areas of art, which increases the likelihood of two authors independently creating highly similar elements of a work. Because of this, liberal interpretation of the law is advised in musical plagiarism cases.

Niniejsza praca magisterska dotyczy plagiatu, w szczególności na gruncie twórczości muzycznej. Celem pracy było odnalezienie odpowiedników pojęcia „plagiat” na gruncie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., a następnie stwierdzenie, jakie zachowania związane z komponowaniem utworów muzycznych naruszają ową ustawę. Należy stwierdzić, iż plagiat jest głównym sposobem naruszenia prawa do autorstwa określonego w art. 16 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a ponadto oznacza naruszenie praw artysty wykonawcy. Plagiatem stanowiącym naruszenie autorskich praw osobistych jest przywłaszczenie sobie autorstwa do całości cudzego utworu muzycznego, jak również do jego elementów, głównie słów lub melodii, wyjątkowo także harmonii czy rytmu – pod warunkiem spełnienia przez utwór lub elementy przesłanek ochrony prawno autorskiej określonych w art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W odniesieniu do twórczości muzycznej istnieją także okoliczności wyłączające naruszenie więzi twórcy z utworem, a przez to bezprawność przejęcia z cudzego dzieła elementów twórczych, do których należą przede wszystkim cytat muzyczny oraz parodia muzyczna. Należy ponadto stwierdzić, iż w stosunku do dzieł muzycznych, zwłaszcza w obrębie muzyki rozrywkowej, swoboda twórcza jest bardziej ograniczona niż w przypadku innych dziedzin sztuki, co zwiększa prawdopodobieństwo niezależnego stworzenia przez dwóch twórców wysoce zbliżonych elementów dzieła. W sprawach o plagiat muzyczny zalecana jest zatem wykładnia liberalna.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies