Tytuł pozycji:
Depictions of spirituality in American independent cinema in the years 2007-2012
The aim of this thesis is to discuss how spirituality is represented in contemporary American independent cinema, basing on three films: There Will Be Blood (2007) by Paul Thomas Anderson, Electrick Children (2012) by Rebecca Thomas and Martha Marcy May Marlene (2011) by Sean Durkin. The author analyzes given films within the context of religious, sociological and film theories, examining how the traditional forms of American religiosity (evangelicalism, Mormonism) are being enriched with additional meanings via different narrative and formal strategies. She concentrates on the phenomenon of new spirituality, separate from religiosity, which in American independent cinema meets with unconventional narrative and esthetic solutions.
Praca ma na celu omówienie sposobów reprezentacji duchowości we współczesnym amerykańskim kinie niezależnym na przykładzie trzech filmów: Aż poleje się krew (There Will Be Blood, 2007) Paula Thomasa Andersona, Electrick Children (2012) Rebeki Thomas oraz Martha Marcy May Marlene (2011) Seana Durkina. Autorka analizuje wybrane filmy w kontekście teorii religioznawczych, socjologicznych i filmoznawczych, badając, jak tradycyjne formy amerykańskiej religijności (ewangelikalizm, mormonizm) zostają w nich wzbogacone o dodatkowe znaczenia za pośrednictwem zabiegów narracyjnych i formalnych. Koncentruje się przy tym na odrębnym od religijności zjawisku nowej duchowości, które w amerykańskim kinie niezależnym krzyżuje się z niekonwencjonalnymi rozwiązaniami narracyjnymi i estetycznymi.