Tytuł pozycji:
Obyczaje seksualne i seksualność w zmieniającym się społeczeństwie Chin
Seksualność jest pojęciem które pojawiło się w słownikach pod koniec XX wieku i do dziś nie jest jednoznacznie zdefiniowane. W Chinach pojęcie płci powstało na przełomie drugiej i trzeciej dekady XX wieku, jednak do dziś nie nabrało takiego samego znaczenia, jak na zachodzie. Było to związane z silnie oddziałującą na społeczeństwo kulturą konfucjańską, która sprowadzała seks jedynie do funkcji prokreacyjnych. Konfucjanizm rozróżniał role płciowe poprzez starożytną filozofię, nie tłumaczyły one jednak anatomicznych różnic między kobietą a mężczyzną. Ten brak precyzyjnej terminologii sugeruje, że w tradycyjnych Chinach określanie człowieka nie było kierowane do konkretnej osoby, lecz odnosiło się do funkcji pełnionych przez poszczególnych członków rodziny. Przełomowym krokiem na drodze do nowoczesności stał się Ruch 4 Maja w 1919 roku, który zaznaczył się w historii chińskiej seksuologii przez liczne społeczne rewolucje – w tym z zakresu seksualności, poprzez próby zastąpienia konfucjańskiej zasady „seksu dla reprodukcji” ideą „seksu dla przyjemności”. Ironicznie owe normy „reprodukcyjnego seksu” pojawiły się ponownie w Chińskiej Republice Ludowej (1949 - 1976) i w związanej z nią „rewolucji kulturalnej”. Osiągnęły wówczas nowy bezpłciowy rekord. Od 1980 roku rozmowy na temat płci i seksualności przestały być tematem tabu, który wprowadziła rewolucja kulturalna. Podkreślenie roli miłości w małżeństwie, usprawnienie kwestii rozwodowych, oraz przede wszystkim wprowadzenie polityki planowania urodzin, stały się pierwszym krokiem do chińskiej „rewolucji seksualnej”.
Sexuality is a concept that appeared in a dictionary at the end of the twentieth century and is still not clearly defined. In China, the concept of gender was founded at the turn of the second and third decades of the twentieth century, however, still has not took the same meaning as in the west. It was strongly associated with affected society Confucian culture, which boiled down to sex only reproductive function. Confucianism distinguished gender roles through ancient philosophy, but they did not fully explain the anatomical differences between men and women. This lack of precise terminology suggests that China's traditional definition of man and woman was not addressed to a particular person, but relate to the functions of individual family members. Milestone on the road to modernity became the May 4th Movement in 1919, which marked the history of Chinese sexology by many social revolutions - including sexuality, by trying to replace the Confucian principle of "sex for reproduction" the idea of "sex for pleasure". Ironically, these standards "reproductive sex" appeared again in the Peoples Republic of China (1949 - 1976) and the related "cultural revolution". Then reached a new record asexual. Since 1980, talking about sex and sexuality are no longer taboo, which launched the Cultural Revolution. Emphasize the role of love in marriage, divorce matters improve, and above all, the introduction of the birth planning policy, became the first step in China's "sexual revolution.