Tytuł pozycji:
Rozmiary i rodzaje agresji w szkołach gimnazjalnych oraz ich uwarunkowania
W dzisiejszych czasach agresja wśród młodzieży stanowi poważny problem. W szkole oprócz wiedzy uczeń musi nauczyć się jak żyć w społeczeństwie. Niestety czasami szkoła jest miejscem, gdzie dochodzi do aktów przemocy i upokorzeń. U coraz młodszych dzieci można spotkać się z agresywnymi zachowaniami. Dojrzewanie to przełom w życiu młodej jednostki. To ciężki okres zarówno dla nastolatka, jak i jego rodziny. Dojrzewanie jest czasem, gdzie dochodzą do głosu procesy autokreacyjne. Potrzeba zdefiniowania u dorastającego człowieka jest bardzo silna. To jak siebie widzi uzależnione jest od środowiska w jakim przebywa. Etap procedury badawczej pozostaje w ścisłym związku z wszystkimi wcześniejszymi fazami badawczym i stanowi ich logiczne następstwo . Procedura badawcza zawiera dokładny opis operacji i czynności badawczych. Punktem wyjścia na tym etapie może być wcześniej sformułowany model badań .Celem pracy było uzyskanie odpowiedzi na pytanie: Jakie rozmiary i rodzaje zachowań agresywnych przejawiają uczniowie w szkołach gimnazjalnych? Badania przeprowadzone zostały w dniu 18.12.2013, podczas godziny wychowawczej w Gimnazjum nr 1 w Ropczycach, mieszczącym się przy ulicy Wyspiańskiego 8. Populację badań stanowili uczniowie wyżej wymienionego gimnazjum w wieku 13-15 lat. Łącznie zbadano 48 gimnazjalistów. Badania zostały przeprowadzone podczas trwania lekcji. Uczniowie zostali poinformowani, iż ankieta i kwestionariusz agresji reaktywnej i proaktywnej jest całkowicie anonimowy a zebrane informacje posłużą do celów naukowych. Wyniki przedstawiono w formie wykresów.
Nowadays aggression among young people is a serious problem. In addition to knowledge the student needs to acquire, he must learn how to live in society. Unfortunately, sometimes the school is a place where violence and humiliation occur. Younger and younger children express aggressive behavior. Adolescence is a breakthrough in the life of a young individual. It is a difficult time for both the teenager and his family. Puberty is a time where the process of autocreation begins. The need to define the adolescent himself is very strong. How he sees himself is dependent on the environment in which he lives. A stage of the researchprocedure is closely related to all earlier phases of research and is its logical consequence. The research procedure includes a thorough description of operations and research activities. The starting point for this stage can be pre-formulated research model. The purpose of this thesis was to answer the question: What are the sizes and types of aggressive behavior manifested by students in secondary schools? The survey wascarried out on 18.12.2013, during weekly class meeting in the School No. 1, Wyspianskiego Str. 8 in Ropczyce. The study sample consisted of students of the School No. 1 at the age of 13-15 years. The survey was addressed to 48 secondary school students. Surveys have been carried out during the classes. Students were informed that the survey and questionnaires are completely anonymous and the information collected will be used for research purposes only. The results are presented as graphs.