Tytuł pozycji:
Role Models for High School Youth
This work consists of four chapters. In the first chapter of my work there is an explanation of the term „role model” according to various authors. In this part I also describe physical and mental development of high school students, and discuss the topic concerning formation of role models together with its manifestation and conditioning.In the second chapter I present information connected with the reaserch concerning role models for high school youth. The research was conducted with the use of a qestionnaire survey, and interview in Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych in Krynica- Zdrój. Seventy-nine people filled in questionnaires and three people gave an interview.In the third chapter I present analysis of the research conducetd by me. It concernes types of role models, reasons for choosing them, motives and their role in high school students’ lives. I also focus on the advantages of having a role model and conditioning connected with the choice of role models by the young.In the fourth chapter of my work there are conclusions from the research.
Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym rozdziale mojej pracy znajduję się wyjaśnienie samego terminu „autorytet” według różnych autorów.Opisałam w nim rozwój psychofizyczny młodzieży w wieku licealnym, a także ujęłam tematykę dotyczącą kształtowania autorytetów oraz ich przejawów i uwarunkowań. W drugim rozdziale zamieściłam informacje związane z problematyką badań związanej z autorytetami młodzieży licealnej. Badania z uczniami przeprowadziłam za pomocą kwestionariusza wywiadu oraz kwestionariusza ankiety w Zespole SzkółPonadgimnazjalnych w Krynicy- Zdrój. Wzięło w nich udział 79 respondentów wypełniających kwestionariusz ankiety oraz 3 osoby udzielające wywiadu. W rozdziale trzecim umieściłam analizę wyników przeprowadzonych przeze mnie badań. Dotyczyły one rodzajów autorytetów, źródła ich wyboru, motywów oraz ich roli w życiu licealistów. Skupiłam się również na korzyściach jakie wypływają z posiadania autorytetów, a także na uwarunkowaniach związanych z wyborem autorytetów przez młodzież. W czwartym rozdziale mojej pracy znajdują się wnioski z badań oraz uogólnienia.