Tytuł pozycji:
Management production in cafe of production first and second apple’s category for international and local market in organization fruits and vegetables.
The chief impact on the increase of the level in organizing the fruit and vegetable sector in Poland was by non-repayable financial aid designated to the entities of the organized fruit and vegetable market as a part of the Rural Areas Development Program for the years 2007-2013. A secondary factors of the influence were the phenomena which were developed then in the marketing environment. The most important includes the unfavourable relationship of production relation prices to the prices of agricultural products and the high attractiveness of the direct sector in selling the fruits and vegetables. In order to obtain the financial support under PROW 2007-2013 was the fulfilment by the entity from the first level of common organization of fruits and vegetables in a number of discretionary conditions. The actions resulting from fulfilment of the discretionary condition directed the development strategy of the production groups for the period of five years, referred to in the Plans of obtaining the recognition. The continuous and longtime process of obtaining the financial aid by the polish entities of the organized fruit and vegetable market was the impact on deepening of competitive advantage toward the foreign groups, organizations and the manufacturing associations. The competitive advantage are the benchmarking activities, that relate to the technological aspect and partly organizational. The empirical nature of the master thesis resulted from multi years and direct participation in the process of the primary production and packaging the fruits and vegetables in the polish and foreign entities in the organized fruit and vegetable market.
Naczelny wpływ na wzrost poziomu zorganizowania sektora owoców i warzyw w Polsce miała bezzwrotna pomoc finansowa dedykowana podmiotom zorganizowanego rynku owoców i warzyw w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Drugorzędnym czynnikami oddziaływania były zjawiska jakie kształtowały się wówczas w otoczeniu marketingowym. Do najważniejszych zaliczamy niekorzystną relację cen czynników produkcji do cen płodów rolnych oraz wysoką atrakcyjność sektora bezpośredniej sprzedaży owoców i warzyw. Warunkiem uzyskania pomocy finansowej w ramach PROW 2007-2013 było spełnienie przez podmiot z pierwszego szczebla wspólnej organizacji owoców i warzyw szeregu warunków uznaniowych. Działania wynikające z spełnienia warunków uznaniowych ukierunkowały strategię rozwojową grup producenckich na okres pięciu lat, o której mowa w Planach dochodzenia do uznania. Ciągły i długotrwały proces pozyskiwania pomocy finansowej przez polskie podmioty zorganizowanego rynku owoców i warzyw miał wpływ na pogłębienie przewagi konkurencyjnej względem zagranicznych grup, organizacji oraz zrzeszeń producenckich. Przewagę konkurencyjną stanowią działania benchmarkingu, które dotyczą aspektu technologicznego oraz częściowo organizacyjnego. Empiryczny charakter pracy magisterskie wynikał z wieloletniego oraz bezpośredniego udziału w procesie produkcji pierwotnej oraz konfekcjonowania owoców i warzyw w polskich i zagranicznych podmiotach zorganizowanego rynku owoców i warzyw.