Tytuł pozycji:
Obowiązek szkolny i jego realizacja w opinii rodziców dzieci w wieku przedszkolnym
The theme of my work is the duty of the school and its implementation in the opinion of parents of preschool children. I talked to the issues of compulsory education, the legal environment , history, forms of implementation. I brought up the issue of starting a school, school readiness , and start learning by children six years.In the section on research methodology I described his own method and technique of research, which I used in empirical research carried out in order to solve the main problem of the research , which reads: "What parents think of their obligation to the school and its implementation?". The sample was consisted of 16 parents of preschool children with whom I interviewed free. Results of research surrendered qualitative analysis. I gathered the results of research and analysis carried out psychological and pedagogical literature, let me answer the problem of the main work. The views of parents on school duty and its implementation are varied. They are dependent on the personal knowledge and experience of their parents. Most of the parents are opposed to children six years of school education. Parents want to be more decision makers on the starting age of compulsory schooling for their children. Parents also strongly in favor of the traditional school education, denying education homework. They believe that compulsory education is necessary and should be forced. Knowledge parents about the school readiness of children is large and satisfactory. According to them, compulsory education has many advantages but it also brings risks.
Tematem mojej pracy jest obowiązek szkolny i jego realizacja w opinii rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Omówiłam w niej zagadnienia dotyczące obowiązku szkolnego, jego uwarunkowań prawnych, historii, form realizacji. Poruszyłam również kwestię rozpoczynania nauki szkolnej, gotowości szkolnej oraz rozpoczynania nauki przez dzieci sześcioletnie. W części poświęconej metodologii badań własnych opisałam metodę i technikę badań, którą wykorzystałam w badaniach empirycznych, prowadzonych w celu rozwiązania głównego problemu badawczego, który brzmi: „Co rodzice myślą o obowiązku szkolnym i jego realizacji?”. Próbę badawczą stanowiło 16 rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, z którymi przeprowadziłam wywiad swobodny. Rezultaty badań poddałam analizie jakościowej. Zgromadzone przeze mnie wyniki badań oraz przeprowadzona analiza literatury psychologiczno-pedagogicznej, pozwoliła mi odpowiedzieć na problem główny pracy. Opinie rodziców na temat obowiązku szkolnego i jego realizacji są zróżnicowane. Są one zależne od osobistej wiedzy i doświadczeń rodziców. Większość badanych rodziców jest przeciwnych edukacji szkolnej dzieci sześcioletnich. Rodzice pragną być bardziej decyzyjni w kwestii wieku rozpoczynania obowiązku szkolnego przez ich dzieci. Rodzice również zdecydowanie opowiadają się za tradycyjną edukacją szkolną, negując edukację domową. Uważają, że obowiązek szkolny jest konieczny i powinien być przymusem. Wiedza rodziców na temat gotowości szkolnej dzieci jest duża i zadowalająca. Według nich, obowiązek szkolny ma wiele zalet ale niesie ze sobą również zagrożenia.