Tytuł pozycji:
Transformations of games and toys in the region of the village of Wieprz
SummaryThe research problem of the work is regarding determining how games and children's toys changed depending on conditions social of cultural villages ruling in the region of Wieprz. Getting to know the changeability and constancies of childlike games in the region are a purpose of the work villages. In examinations a method of the diagnostic survey was used, and a free interview was a technique. Interviewed persons are adult residents of the town Wieprz, of which the childhood fell for years to 1939-2000. The work consists of three parts. First he is discussing games and toys as well as is presenting their definitions, features, functions and kinds. He is also moving closer the development of games and toys through the ages. The second part is describing methodological guidelines of the work. The third part is introducing history the town Wieprz including conditions social and cultural which ruled in the area of the village in years of the childhood of examined persons. This part was also devoted for analysis of findings, based on which it came off what games to state and from the childhood residents of the town know toys Wieprz, what changes they occurred in their scope in the course of years, as well as what opinion of interviewed persons is about contemporary games and toys in our times children are playing with which. In the end they paid attention to the motions useful to the pedagogic practice which result from conducted examinations.
Problem badawczy pracy dotyczy określenia jak zmieniały się zabawy i zabawki dziecięce w zależności od warunków społeczno - kulturowych panujących w regionie wsi Wieprzańskiej. Celem pracy jest poznanie zmienności i stałości zabaw dziecięcych w regionie wsi. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a techniką był wywiad swobodny. Rozmówcy to dorośli mieszkańcy miejscowości Wieprz, których dzieciństwo przypadło na lata 1939-2000. Praca składa się z trzech części. Pierwsza traktuje o zabawach i zabawkach oraz przedstawia ich definicje, cechy, funkcje oraz rodzaje. Przybliża również rozwój zabaw i zabawek na przestrzeni dziejów. Druga część opisuje metodologiczne założenia pracy. Część trzecia prezentuje historię miejscowości Wieprz z uwzględnieniem warunków społeczno – kulturowych, które panowały na obszarze wsi w latach dzieciństwa osób badanych. Ta część została również poświęcona na analizę wyników badań, na podstawie których udało się stwierdzić jakie zabawy i zabawki znają z dzieciństwa mieszkańcy miejscowości Wieprz, jakie zmiany zachodziły w ich zakresie na przestrzeni lat, a także jaka jest opinia rozmówców na temat współczesnych zabaw i zabawek jakimi współcześnie bawią się dzieci. W zakończeniu zwrócono uwagę na wnioski przydatne dla praktyki pedagogicznej, które wynikają z przeprowadzonych badań.