Tytuł pozycji:
"Chopin a la Chinoise" - Development of conditions and popularity of Western Classical Music in China and its connection with general state of Chinese music education
- Tytuł:
-
"Chopin a la Chinoise" - Development of conditions and popularity of Western Classical Music in China and its connection with general state of Chinese music education
"Chopin po chińsku" - Warunki rozwoju i przyczyny popularności zachodniej muzyki klasycznej w Chinach przez pryzmat ogólnej sytuacji chińskiej edukacji muzycznej
- Autorzy:
-
Wojtowicz, Sylwia
- Słowa kluczowe:
-
music, Chopin, musical theories, western classical music, chinese music, music education, professional musician, musical career, Lang lang, Yo-Yo Ma, orchestra, piano, education, chinese-european musical contact, Shanghai Symphony Orchestra, music education in Europe, western classical music in China, chinese theories on music, music in ancient Greece, Chopin in China, missionaries and music in China, the first orchestras in China
muzyka, Chopin, teorie muzyczne, zachodnia muzyka klasyczna, chińsko-europejskie kontakty muzyczne, chińska muzyka, zachodnia muzyka klasyczna w Chinach, chińskie szkolnictwo muzyczne, edukacja muzyczna w Europie, zawodowy muzyk, kariera muzyczna, Lang lang, Yo-Yo Ma, orkiestra, fortepian, edukacja, Shanghai Symphony Orchestra, chińskie teorie dotyczące muzyki, muzyka w starożytnej Grecji, Chopin w Chinach, misjonarze i muzyka w Chinach, pierwsze orkiestry w Cinach
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca jest próbą przedstawienia warunków rozwoju zachodniej muzyki klasycznej w Chinach oraz wpływów zachodniej edukacji muzycznej w chińskim systemie nauczania muzyki. Fundamentem dla badań powyższych zagadnień jest proces rozwoju wychowania i pierwszych poglądów filozoficznych związanych z muzyką zarówno w starożytnej Europie jak i w Chinach. Starożytne koncepcje filozoficzne dotyczące muzyki ukazują jak dane społeczeństwa postrzegały muzykę, jaką ona miała funcję i jak ewoluowała na przestrzeni dziejów. Ukazują one także podstawowe różnice i podobieństwa w postrzeganiu muzyki pomiędzy cywilizacją starożytnej Grecji i Chin. Ponieważ zarówno w Europie jak i w Chinach już w czasach starożytnych dostrzegano wychowawczy potencjał muzyki, przedstawienie rozwoju wychowania w tych dwóch cywilizacjach umożliwia usytuowanie muzyki w kontekście rozwoju jednostki i społeczeństwa. Pierwsze muzyczne kontakty zachodnio-chińskie ukazuję badając rolę misjonarzy europejskich działających w Azji oraz wypraw handlowych na Daleki Wschód. Duży udział w propagowaniu zachodniej muzyki klasycznej w Chinach miały także eksterytorialne koncesje w Szanghaju, co również bada niniejsza praca. Dla przedstawienia współczesnych relacji muzycznych pomiędzy Chińczykami i środowiskami związanymi z muzyką na Zachodzie odwołuję się do konkretnych postaci chińskich muzyków takich jak Lang Lang czy Yo-Yo Ma i ich działalności artystycznej na arenie międzynarodowej.
This bachelor's thesis examines development of conditions and popularity of Western Classical Music in China and also its connection with general state of Chinese music education. The background for my research is development of educational systems in ancient Greece and ancient China and the first philosophical ideas connected with music which emerged in The West and Far East as well. Ancient philosophical theories on music show its importance in societies, its function and its evolution over the centuries. They also show differences and similarities in reception of music between Europe and China.Because of the fact that people both in Europe and China have discovered educational potential of music centuries ago, I decided to use history of education as a context for better understanding of music role in development of individual human being and society.I examine the first chinese-european music contacts through the activity of missionaries in China and trade expeditions to Asia. Shanghai International Settlement played a huge role in popularisation of western classical music in China so it is an important part of my research as well. In order to understand present-day musical relationship between China and The West I examine the cases of modern and famous musicians with chinese origins such as Lang lang or Yo-Yo Ma.