Tytuł pozycji:
Badanie napięcia powięziowo- mięśniowego u studentów studiów medycznych w ujęciu gnatologicznym.
Aim of the study: The aim of the study was to investigate the occurrence of temporomandibular joint disfunction, risk factors to the joints, as well as to assess the myofascial connections.Material and method: 50 students from Jagiellonian University Medical College participated in the study, 37 women and 13 men aged 19-26, average age of 22.7. The research was conducted from February 2013 till May 2014. The worksheet test was developed by the researcher for the purposes of the study. The questions investigated students’ sleeping and studying routine, their physical activity and stress levels. The study examined the mobility of the cervical spine and thoracic, position of the blades, abduction range, and tracked the movement of the mandible and the subjective feeling of muscle pain.Result: 48% of cases showed a normal path of movement of the mandible, and 54% had a normal range of abduction. The parafunctions that occurred particularly frequently were propping one’s head up with the arm (62%) and chewing on pens/biting nails and lips (58%). Excessive gum chewing (32%) and holding the phone between one’s ear and shoulder (18%) were less common. 36% of the students used 2 parafunctions, 28% only 1, 18% used 3, 4% used 4 and 14% did not use any.Conclusion: The most frequently used parafunctions are propping up the head and biting pens, nails and lips. The students use usually 2 parafunctions. According to the statistics stress significantly increases the masseter muscle's tone. Those students who engage in physical activity on a regular basis are less likely to have masseter muscle tension increased.
Cel pracy: Celem pracy jest ocena występowania dysfunkcji stawów skroniowo- żuchwowych oraz ocena czynników ryzyka obciążających stawy wraz z oceną zależności powięziowo-mięśniowych. Materiał i metody: Przebadano 50 studentów Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, 37 kobiet i 13 mężczyzn w przedziale wiekowym 19-26 lat, średnia wieku 22,7. Badanie przeprowadzono w okresie od lutego 2013 do maja 2014, za pomocą autorskiego arkusza badania. Pytania dotyczyły przyzwyczajeń studentów w trakcie nauki i snu, ich aktywności fizycznej i poziomu stresu. W badaniu sprawdzono ruchomość kręgosłupa szyjnego i piersiowego, ustawienie łopatek, odwodzenie i tor ruchu żuchwy oraz subiektywne odczucie bólu mięśni.Wyniki: W 48% przypadkach odnotowano prawidłowy tor ruchu żuchwy, a w 54% stwierdzono prawidłowy zakres odwodzenia żuchwy. Najczęściej występującymi parafunkcjami było podpieranie głowy (62%) oraz nagryzanie długopisów, paznokci i warg (58%). Nadmierne żucie gumy (32%) i podtrzymywanie telefonu między głową a barkiem (18%) występują znacznie rzadziej. Studenci w 36% wykonują 2 parafunkcje, w 28% tylko 1, 3 w 18%, 4 w 4%, a 14% nie stosuje żadnychWnioski: Najczęściej występującą parafunkcją jest podpieranie głowy oraz nagryzanie długopisów, paznokci i warg. Studenci stosują najczęściej 2 parafunkcje. Stres istotnie statystycznie zwiększa napięcie mięśni żwaczy. Studenci uprawiający regularnie sport rzadziej mają podwyższone napięcie mięśni żwaczy.