Tytuł pozycji:
Student’s attitudes towards of adulthood in the perspective of family determinants.
The purpose of this paper was to investigate and analyze the attitudes of students towards of adulthood in the perspective of family determinants. The subjects of the study were attitudes of students to performing their matrimonial and parental roles, attitude towards work, attitudes toward economic independence and the ratio to formulate life aspirations.The work consists of three parts. The first part contains a theoretical description of the words such as attitude, adulthood, developmental tasks. Also, in this part the family has been described with particular reference to its characteristics as an educational and socialization groups.The second part discusses the methodological assumptions of this research. The third part includes an analysis of the results. As a result of the studies it can be concluded that the structural characteristics of the family and the way it is functioning (e.g. family type, economic status, parent’s education, relationships with siblings) as well as parental attitudes of parents influence the attitudes of students towards the majority of tasks typical for this period.
Celem niniejszej pracy było poznanie i analiza postaw studentów wobec dorosłości z punktu widzenia uwarunkowań rodzinnych. Przedmiotem badań były postawy studiujących wobec pełnienia przez nich ról małżeńskich i rodzicielskich, podejmowania pracy, postawy wobec samodzielności ekonomicznej, oraz stosunek badanego do sformułowania aspiracji życiowych.Praca składa się z trzech części. Pierwsza zawiera teoretyczny opis stosowanych pojęć, takich jak postawa, dorosłość, zadania rozwojowe, a także zamieszono tu opis rodziny ze szczególnym uwzględnieniem jej charakterystyki jako środowiska socjalizacyjno - wychowawczego. W drugiej części omówiono założenia metodologiczne badań własnych. Natomiast trzecia część obejmuje analizę uzyskanych wyników. W wyniku przeprowadzonych badań można stwierdzić, że cechy strukturalne rodziny i sposób jej funkcjonowania (np. typ rodziny, status materialny, wykształcenie rodziców, relacje badanego z rodzeństwem) jak również postawy rodzicielskie rodziców wpływają na postawy studentów wobec większości zadań typowych dla tego okresu.