SummaryThe subject of the Author’s inquiry was the view of the school and teachers from the viewpoint of a child starting school. However, her aim was to demonstrate in what way a child starting school perceives school and teachers, and also how its viewpoint changes after attending school for six months. The Author has formulated the main problem of her work as follows: How much does the child’s idea of school and teachers change after attending school for six months? 57 children, aged between 6-7,who attend three different primary schools in Olkusz took part in the research. To conduct the research the Author used two methods: interviews and an analysis of children’s drawings. Below the Author presented the conclusion of her research:1. More than 90% of children declare that the classroom where they spend time and learn is similar to the classroom that they have imagined before they started school.Less than 10% of pupils pointed slight differences regarding such elements as: size of the classroom, its equipment, colouring, décor or the amount of time that they spend there every day.2. According to the first-form pupils their school is a place where they can discover and learn a variety of new and interesting topics, get good grades for their knowledge, have a nice and clever class teacher and also meet lots of new friends with whom they are going to develop friendships and spend nice time together.3. Pupils are very enthusiastic and interested in the possibility of having a new social role – a student, which is not only a great challenge for them, but also a new life experience. Most importantly the new role gives them a sense of growing up, new privileges, and an opportunity to learn a variety of new skills and also to get grades, and to develop their social life. 4. The children are able to name and specify their new responsibilities that are linked to their new role of being a student. 5. At the beginning of the school year almost all children had a very emotional approach towards the idea of schooling, they were excited and had positive attitudes towards school, therefore its image from the children’s viewpoint was very optimistic. The majority of the children declared that they feel good at school. Their viewpoint has changed slightly after attending school for six months. At that time some children mainly associated school with learning, responsibilities, lessons and books, which begun to be slightly boring. 6. Children have divided opinions about the perfect appearance of their school. For boys the most important issue is its equipment. In their opinion the school should be equipped with a sports field, a swimming pool, a shop, a gymnasium, a playground etc. The girls, however, paid more attention to the aesthetics of their school – a new building, beautiful ornaments, nicely decorated classrooms, colours etc.7. The main things that the boys expect from their school friends are help, support and shared interests. They usually form friendly groups. However, for the girls the more important issue is the relationship with their peers. They usually spend their free time in each other’s company. Nevertheless, the majority of children say good things about their classmates. The pupils help each other, they borrow each other’s books, they learn and play together, they do homework together, they work together during lessons, they are friendly towards each other etc. They also form close relationships in their classes.8. Pupils starting school and those ones with few months of schooling experience believe that their teachers use interesting teaching methods in their lessons.
StreszczeniePrzedmiotem badań Autorki był obraz szkoły i nauczyciela w oczach dziecka rozpoczynającego naukę szkolną. Natomiast jej celem było wykazanie, w jaki sposób dziecko rozpoczynające naukę szkolną postrzega szkołę i nauczyciela oraz jak zmienia się to po jego półrocznym pobycie w szkole. Problem główny w pracy Autorka sformułowała następująco: W jakim stopniu zmienia się wyobrażenie dziecka na temat szkoły i nauczyciela w ciągu półrocznego pobytu w szkole? W badaniu brało udział 57 dzieci w wieku 6-7 lat uczęszczających do trzech szkół podstawowych w Olkuszu. Do przeprowadzenia badań Autorka posłużyła się dwiema technikami: wywiadu i analizy treści rysunków dziecięcych. Poniżej Autorka przedstawiła wnioski wypływające z badań:1. Ponad 90% dzieci deklaruje, że sala lekcyjna, w której się uczą i przebywają jest podobna do tej, którą sobie wyobrażały przed przyjściem do szkoły. Niecałe 10% uczniów wskazało niewielkie różnice, które dotyczyły takich elementów jak: wielkość sali, jej wyposażenie, kolorystyka, wystrój czy ilość czasu, jaki trzeba w niej codziennie spędzić. 2. Według pierwszoklasistów szkoła jest miejscem, w którym mogą poznać i nauczyć się wielu nowych i interesujących ich rzeczy, otrzymywać dobre stopnie za swoją wiedzę, posiadać sympatyczną i mądrą panią wychowawczynię, a także poznać wielu nowych kolegów i koleżanki, z którymi zawrzą liczne przyjaźnie i miło spędzą czas.3. Uczniowie z wielkim entuzjazmem i zaciekawieniem podchodzą do możliwości pełnienia przez nich nowej roli społecznej – ucznia, która jest dla nich nie tylko dużym wyzwaniem, ale i nowym doświadczeniem życiowym. Nowa rola daje im przede wszystkim poczucie dorastania, nowe przywileje, możliwość nauczenia się wielu rzeczy oraz otrzymywania ocen, a także poszerzenia kontaktów koleżeńskich.4. Dzieci potrafią nazwać i wymienić nowe obowiązki, jakie związane są z ich nową rolą – ucznia.5. Na początku roku szkolnego prawie wszystkie dzieci podchodziły bardzo emocjonalnie do tematu związanego ze szkołą, były podekscytowane i pozytywnie do niej nastawione w związku z czym obraz szkoły w oczach dzieci przejawiał się bardzo optymistycznie. Przeważająca większość zadeklarowała, że czuje się w niej dobrze. Ich zdanie zmieniło się nieco po półrocznym pobycie. Wówczas dla części z nich szkoła kojarzyła się już głównie z nauką, obowiązkami, lekcjami i książkami, co trochę zaczęło ich nudzić.6. Na temat idealnego wyglądu szkoły dzieci mają podzielone zdania. Dla chłopców istotną sprawą jest wyposażenie szkoły. Ich zdaniem powinna być ona wyposażona w boisko, basen, sklepik szkolny, salę gimnastyczną, plac zabaw, itp. Dziewczynki natomiast większą uwagę przypisują estetyce szkoły – nowy budynek, piękne ozdoby, ładnie urządzone sale lekcyjne, kolory, itp. 7. Chłopcy oczekują od swoich kolegów szkolnych przede wszystkim pomocy, wsparcia oraz wspólnych zainteresowań. Zazwyczaj trzymają się razem w grupie. Dla dziewczynek natomiast większe znaczenie mają relacje koleżeńskie z ich rówieśniczkami. Wolny czas spędzają najczęściej we własnych gronie. Jednak większość dzieci pozytywnie i ciepło wypowiada się na temat swoich rówieśników z klasy. Uczniowie pomagają sobie nawzajem, pożyczają zeszyty, wspólnie się uczą, bawią, odrabiają lekcje, współpracują ze sobą na lekcjach, są koleżeńscy w stosunku do siebie, itp. Nawiązują również liczne przyjaźnie w klasie. 8. Uczniowie rozpoczynające naukę oraz posiadający kilkumiesięczne doświadczenie szkolne uważają, że ich nauczycielki na lekcjach stosują ciekawe metody pracy.