Tytuł pozycji:
Poczucie bezpieczeństwa uczniów klas I-III szkoły podstawowej na terenie szkoły
The theme of my thesis is: "The sense of security of the Primary School Students (grades I - III)". The subject of the research is the environment of primary school students (grades I-III) , their parents and teachers. The main purpose is the research of the conditions of the younger students security at primary school. Taking that into consideration I would like to determine the status of their safety at school where they attend. Moreover, I also specified research problems. The main question is whether the students feel safe at school? Detailed questions are: Which places are the most dangerous for children at school? Who arouses the greatest threat for school safety? What symptoms of violence and aggressive behavior are the most common for students? What educational activities which affect reduction of the risk and intensify appropriate behavior are taken by school? 28 students in grades I - III of Primary School, 116 parents and 7 teachers who teach in the early grades participated in the study. Two research methods were used for these groups - a diagnostic survey (questionnaire technique) and an interview with the interpretation of photographs - photographic interview. There were used the following tools: a questionnaire survey (for parents and teachers), an interview questionnaire in the form of images related to the theme of the research problem and the voice recorder. The collected data allowed to formulate answers for specific research questions. It turned out that dangerous places for younger pupils at school are: stairs, locker room and the area in front of the school, and those who cause the greatest threat for the safety of students are mainly other students and strangers. Symptoms of violence and aggressive behavior which occur most often at school are: pushing, pulling and abusing. The school realizes a number of educational activities which have an impact on reduction of the children's risk and suggests appropriate behavior. These are essentially safety classes, films and lectures. To assure the safety for pupils, school plans new activities, such as exercises which prepare pupils for appropriate responses and behaviors for possible threats of their safety, the increase of duties at various locations at school, the establishment of monitoring and renovation of the school pavement. These claims were mentioned by parents, teachers and students. On the basis of collected research material I put forward the following proposals: -the security conditions in the school area are satisfactory, although some modifications are needed -for those who are the most threat for students some rules which regulate the relationship should be established. -the scale of aggression which is experienced by students at school isn't big , however, some characteristic symptoms should be gradually alleviated using the school methods. -many of the school educational activities which are realized by school affects the decrease in the number of threats on its territory. These conclusions tend to determine which is both a response to the main research question: Pupils feel safe at their school.
Tematem mojej pracy jest: „Poczucie bezpieczeństwa uczniów klas I-III szkoły podstawowej na terenie szkoły”. Przedmiotem badań jest środowisko uczniów klas I-III szkoły podstawowej oraz ich rodziców i nauczycieli. Celem zaś – badanie uwarunkowań poczucia bezpieczeństwa uczniów klas młodszych szkoły podstawowej, by na tej podstawie można było określić stan ich bezpieczeństwa na terenie szkoły, do której uczęszczają. Ponadto są również wyszczególnione problemy badawcze. Głównym jest pytanie, czy uczniowie czują się bezpiecznie w szkole? Szczegółowe zawierają następujące pytania: Jakie miejsca na terenie szkoły są dla uczniów najbardziej niebezpieczne? Kto na terenie szkoły wzbudza największe zagrożenie bezpieczeństwa uczniów? Jakie przejawy przemocy i zachowania agresywnego uczniów w szkole pojawiają się najczęściej? Jakie działania wychowawcze wpływające na zmniejszenie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań są podejmowane przez szkołę? W badaniach brało udział 28 uczniów z klas I-III szkoły podstawowej, 116 rodziców dzieci oraz 7 nauczycieli uczących w klasach początkowych. Wobec tych grup zastosowano dwie metody badawcze – sondaż diagnostyczny, a w nim badanie techniką ankietową oraz wywiad z interpretacją fotografii czyli wywiad fotograficzny. W badaniach użyto następujących narzędzi: kwestionariusza ankiety (dla rodziców i nauczycieli), kwestionariusza wywiadu w postaci zdjęć związanych tematycznie z problemem badawczym oraz dyktafonu. Zgromadzone dane pozwoliły na sformułowanie odpowiedzi na szczegółowe pytania badawcze. Okazało się, że miejscami niebezpiecznymi dla uczniów klas młodszych w szkole są schody, szatnia i teren przed szkołą, a osobami wzbudzającymi na terenie szkoły największe zagrożenie bezpieczeństwa uczniów są przede wszystkim inni uczniowie i osoby obce. Pojawiające się najczęściej przejawy przemocy i agresywnego zachowania w szkole to popychanie, szarpanie, przezywanie. Szkoła realizuje wiele działań wychowawczych mających wpływ na zmniejszenie zagrożeń bezpieczeństwa dzieci oraz na wzmacnianie właściwych zachowań. Są to przede wszystkim zajęcia o bezpieczeństwie, pokaz filmów, pogadanki. Aby zapewnić uczniom komfort bezpieczeństwa szkoła planuje nowe działania, takie jak np. ćwiczenia przygotowujące uczniów do odpowiednich reakcji i zachowań na wypadek ewentualnych zagrożeń ich bezpieczeństwa, wzmożenie dyżurów w różnych miejscach szkoły, założenie monitoringu oraz wyremontowanie chodnika prowadzącego do szkoły. Postulaty te wysunęli rodzice uczniów, nauczyciele i uczniowie. Na podstawie zebranego materiału badawczego zostały wysunięte następujące wnioski:-stan bezpieczeństwa w pomieszczeniach i otoczeniu szkoły jest zadowalający, choć potrzebne są jeszcze korekty niektórych miejsc.-wobec osób stanowiących zagrożenie bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły należy wprowadzić normy regulujące relacje i stosunki społeczne.-skala agresji doświadczanej przez uczniów w szkole nie jest duża, jednak występujących kilka charakterystycznych jej symptomów należałoby sukcesywnie niwelować opracowanymi wewnętrznie przez szkołę metodami.-realizowanie przez szkołę wielu działań wychowawczych mających wpływ na zmniejszanie się liczby zagrożeń na jej terenie odnosi pozytywne skutki. Powyższe wnioski skłaniają do stwierdzenia, które jest jednocześnie odpowiedzią na główne pytanie badawcze: Uczniowie czują się bezpiecznie w swojej szkole.