Tytuł pozycji:
Wykorzystanie mediów na szczeblu edukacji wczesnoszkolnej
The Subject of this analysis was to determine the role that modern media plays in pre-elementary education.The Point of this research was to gather information, on what is the current teachers knowledge and what are teachers opinions about the usage of modern information and communication technologies in pre -elementary education. It was supposed to bring more light on what is the teachers attitude towards usage of multimedia during classes, and to get to know on what are their observations about positive aspects coming from usage of modern technologies in education.Research problems - in this elaboration the research problems were brought to one question: do educational institutions pay attention to the development of knowledge in the field of modern technologies amongst children in classes from 1 to 3?To answer the main question precisely additional questions were formulated:•What is the teachers knowledge about the current Core Curriculum?•In what level current education institutions are equipped in special media that allows multi-directional development of students?•What is the attitude of teachers towards the usage of modern technologies in the process of education?•What kind of media is used most often at the stage of pre-elementary education?•What are the children’s reactions observed during the usage of modern technologies?Methods, techniques, research tools - in this study a pedagogical survey method was used. It allowed to understand the views and opinions of those who were surveyed. Thanks to it, it was possible to determine the dynamics of changes and events occurring in the representative group. Survey was the technique used to gather results, and the survey questionnaire was the tool used in the research. Examined population - schools that took part in the survey respect the core curriculum that is currently valid. They enhance the growth of their students with the usage of mass media during classes. It comes from the fact that students tend to pay lots of attention and interest to classes where modern technologies are used. Teachers in early school classes know the current rules and regulations that are valid in terms of current core curriculum, and are sure that usage of modern technologies in the process of education is proper. The level of available equipment in surveyed schools can be acknowledged high enough for early school needs. Those schools are implementing the concept of wider educational offer for students, which allows multi-directional development of students.
Przedmiotem badań był udział nowoczesnych multimediów w zdobywaniu wiedzy na etapie edukacji wczesnoszkolnej.Celem badań było poznanie wiedzy i opinii nauczycieli w kwestii zastosowania nowoczesnych technologii informacyjno – komunikacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej. Chciano dowiedzieć się jaki jest ich stosunek do wykorzystywania multimediów podczas zajęć dydaktycznych oraz chciano poznać ich spostrzeżenia na temat korzyści i minusów płynących z wprowadzenia do edukacji nowoczesnych technologii.Problemy badawcze - w pracy problem badawczy sprowadzono do następującego pytania: Czy placówki szkolne, uwzględniając przepisy zawarte w podstawie programowej, dbają o rozwój uczniów w klasach I-III w zakresie nowoczesnych technologii?Uściśleniem problemu głównego były stworzone problemy szczegółowe:- Jaka jest wiedza nauczycieli na temat obowiązującej podstawy programowej?- Na jakim poziomie są wyposażone placówki szkolne w media dydaktyczne, które umożliwiałyby wielokierunkowy rozwój uczniów?- Jaki stosunek mają nauczyciele do nowoczesnych technologii, które mają być wykorzystywane w procesie dydaktycznym?- Jakie media są najczęściej wykorzystywane przez nauczycieli na etapie edukacji wczesnoszkolnej?- Jakie reakcje towarzyszą dzieciom w trakcie korzystania z nowoczesnych technologii?Metody, techniki, narzędzia badawcze - W badaniach posłużono się metodą sondażu pedagogicznego, który pozwolił poznać poglądy i opinie osób ankietowanych. Dzięki niemu określono dynamikę zmian i zjawisk występujących w grupie reprezentatywnej. W pracy techniką badawczą była ankieta, a kwestionariusz ankiety stanowił narzędzie badawcze, którym posłużono się podczas przeprowadzania badań.Badana populacja – badaną zbiorowością byli wszyscy nauczyciele specjalizujący się w edukacji wczesnoszkolnej z 14 szkół podstawowych z terenu powiatu krakowskiego Wnioski z badań – szkoły, które wzięły udział w badaniu reflektują zasady i wytyczne jakie są zawarte w podstawie programowej. Wspomagają rozwój swoich uczniów uwzględniając przy tym wykorzystanie mass mediów na zajęciach lekcyjnych. Wynika to z faktu dużego zainteresowania i aktywności jaką wykazują uczniowie podczas pracy z nowoczesnymi technologiami. Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej znają obowiązujące przepisy, które są umieszczone w obowiązującej podstawie programowej oraz uważają za słuszne stosowanie mediów dydaktycznych w procesie nauczania. Wyposażenie placówek w media dydaktyczne można określić jako wystarczające dla potrzeb edukacji wczesnoszkolnej. Szkoły realizują koncepcję poszerzania oferty edukacyjnej, której celem jest wielokierunkowy rozwój uczniów.