Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rozumowanie prospołeczno-moralne i umiejętność rozpoznawania emocji u dzieci cztero- i sześcioletnich

Tytuł:
Rozumowanie prospołeczno-moralne i umiejętność rozpoznawania emocji u dzieci cztero- i sześcioletnich
Prosocial moral reasoning and emotion recognition in four- and six years old children
Autorzy:
Sierny, Aleksandra
Słowa kluczowe:
emotion, prosocial moral reasoning
emocje, rozumowanie prospołeczno - moralne
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this study was to define and examine the differences between four- and six years old children’s level of development in emotion recognition and their prosocial moral reasoning. The relationship between these variables in both age groups was analyzed. 52 preschoolers were tested in Kraków and Rybnik: 26 four years old and 26 six years old children. Pictures of facial and pantomime expressions were used to measure the recognition of emotions. To examine the level of prosocial moral reasoning, four own authorship stories were used. The study has shown significant differences in emotion recognition and presentations of prosocial moral reasoning’s categories between four- and six years old children in two of the stories. Significant relationship between emotion recognition and prosocial moral reasoning was also found, mainly in the group of four years old children.

Celami badania było określenie poziomu rozwoju umiejętności rozpoznawania emocji i rozumowania prospołeczno – moralnego u dzieci cztero- i sześcioletnich i zbadanie różnic pomiędzy nimi w zakresie tych dwóch zmiennych oraz analiza zależności pomiędzy umiejętnością rozpoznawania emocji, a poziomami rozumowania prospołeczno – moralnego w obydwu grupach wiekowych. Przebadano 52 dzieci uczęszczających do przedszkoli w Krakowie i w Rybniku – w tym 26 dzieci z grupy czterolatków i 26 dzieci z grupy sześciolatków. Do badania rozpoznawania emocji wykorzystano zestaw schematycznych obrazków izolowanych wyrazów twarzy oraz zestaw obrazków przedstawiających pantomimiczne wyrazy emocji na tle sytuacyjnym autorstwa Barbary Góreckiej – Mostowicz (2005). Do badania poziomu rozumowania prospołeczno – moralnego wykorzystano cztery historyjki własnego autorstwa. Wyniki badania pokazały istotne różnice pomiędzy dziećmi czteroletnimi i sześcioletnimi w zakresie umiejętności rozpoznawania emocji oraz stosowania kategorii rozumowania prospołeczno - moralnego w dwóch z prezentowanych historyjek. Znaleziono również istotne zależności pomiędzy umiejętnością rozpoznawania emocji, a poziomami rozumowania prospołeczno –moralnego głównie wśród dzieci czteroletnich.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies