Tytuł pozycji:
Rozumowanie prospołeczno-moralne i umiejętność rozpoznawania emocji u dzieci cztero- i sześcioletnich
The aim of this study was to define and examine the differences between four- and six years old children’s level of development in emotion recognition and their prosocial moral reasoning. The relationship between these variables in both age groups was analyzed. 52 preschoolers were tested in Kraków and Rybnik: 26 four years old and 26 six years old children. Pictures of facial and pantomime expressions were used to measure the recognition of emotions. To examine the level of prosocial moral reasoning, four own authorship stories were used. The study has shown significant differences in emotion recognition and presentations of prosocial moral reasoning’s categories between four- and six years old children in two of the stories. Significant relationship between emotion recognition and prosocial moral reasoning was also found, mainly in the group of four years old children.
Celami badania było określenie poziomu rozwoju umiejętności rozpoznawania emocji i rozumowania prospołeczno – moralnego u dzieci cztero- i sześcioletnich i zbadanie różnic pomiędzy nimi w zakresie tych dwóch zmiennych oraz analiza zależności pomiędzy umiejętnością rozpoznawania emocji, a poziomami rozumowania prospołeczno – moralnego w obydwu grupach wiekowych. Przebadano 52 dzieci uczęszczających do przedszkoli w Krakowie i w Rybniku – w tym 26 dzieci z grupy czterolatków i 26 dzieci z grupy sześciolatków. Do badania rozpoznawania emocji wykorzystano zestaw schematycznych obrazków izolowanych wyrazów twarzy oraz zestaw obrazków przedstawiających pantomimiczne wyrazy emocji na tle sytuacyjnym autorstwa Barbary Góreckiej – Mostowicz (2005). Do badania poziomu rozumowania prospołeczno – moralnego wykorzystano cztery historyjki własnego autorstwa. Wyniki badania pokazały istotne różnice pomiędzy dziećmi czteroletnimi i sześcioletnimi w zakresie umiejętności rozpoznawania emocji oraz stosowania kategorii rozumowania prospołeczno - moralnego w dwóch z prezentowanych historyjek. Znaleziono również istotne zależności pomiędzy umiejętnością rozpoznawania emocji, a poziomami rozumowania prospołeczno –moralnego głównie wśród dzieci czteroletnich.