Coraz większa liczba badań neuropsychologicznych wskazuje, że po operacjach kardiochirurgicznych występują u pacjentów dysfunkcje poznawcze, zwłaszcza w zakresie takich umiejętności/ sprawności jak: niewerbalnej pamięci bezpośredniej, uczenia się, pamięci długoterminowej, szybkości psychomotorycznej, uwagi, koncentracji oraz elastyczności myślenia. W pracy starano się odpowiedzieć na pytanie, czy takie zmiany w funkcjonowaniu poznawczym będą występować u pacjentów po siedemdziesiątym roku życia, u których zdiagnozowano niewydolność krążenia (o różnej etiologii) i poddanych zabiegom hemodynamicznym oraz kardiochirurgicznym. Celem badań była zatem ocena dynamiki zaburzeń wybranych procesów poznawczych dokonując ich pomiaru przed zabiegiem, oraz w okresie pooperacyjnym. Dwukrotnie przeprowadzonymi badaniami zostało objęte 30 osób, które przydzielono do dwóch grup badawczych, tj. do pierwszej należeli pacjenci, którym wykonano zabieg hemodynamiczny, natomiast do drugiej pacjenci poddani operacji kardiochirurgicznej. Postawione trzy hipotezy w tejże pracy dotyczyły zmian w funkcjonowaniu poznawczym w poszczególnych grupach badawczych, oraz porównaniu obydwóch grup i sprawdzeniu, czy występuje różnica ilości umiejętności/ sprawności poznawczych między nimi. Były one weryfikowane za pomocą takich narzędzi psychologicznych jak: Krótka Skala Oceny Stanu Psychicznego (MMSE), Fluencja słowna, Symbole Cyfr – Test z WAIS-R, Skala HAD, Powtarzanie Cyfr Wprost i Wspak – Test z WAIS-R, Test Pamięci Wzrokowej Bentona, Klocki – Test z WAIS-R. Wszystkie trzy hipotezy postawione w niniejszej pracy zostały potwierdzone. Jednakże warto zwrócić uwagę, że w przypadku pacjentów hemodynamicznych pogorszeniu uległy wyłącznie takie sprawności poznawcze jak: rozumowanie, koordynacja wzrokowo – przestrzenna oraz zdolność do analizy i syntezy wzrokowej. Zdecydowanie gorsze wyniki uzyskali pacjenci z grupy drugiej, u których stwierdzono pogorszenie w zakresie: uwagi, pamięci semantycznej, zdolności werbalnych, funkcji wykonawczych, zdolności uczenia się, pamięci bezpośredniej, rozumowania, koordynacji wzrokowo – przestrzennej oraz zdolności do analizy i syntezy. Natomiast dokonując porównania dwóch grup badawczych zauważono, że pacjenci po zabiegu hemodynamicznym lepiej funkcjonują w zakresie procesów uczenia się
Increasing number of neuropsychological studies indicate that among the patients after heart surgeries cognitive dysfunctions occur, especially in the abilities such as nonverbal direct memory, learning, long-term memory, psychomotor speed, attention, concentration as well as flexibility of thinking. The main aim of the theses was to answer the question if these changes in cognitive functioning will occur among the patients after the age of seventy who were diagnosed with heart failure (of varying etiology) and underwent hemodynamic treatment and cardiac surgery. The research was aimed at the evaluation of the disorders dynamics of some cognitive possesses by measuring them before the surgery and in the postoperative period. The research was done twice and in the group of thirty people, who were divided into two research groups. The first group included patients who underwent the hemodynamic treatment in the other those after the cardiac surgery.Three hypothesis which were formulated in the thesis refer to cognitive functioning in each research group. Moreover, the two groups were compared and it was checked if there is a difference in number of cognitive abilities between them. They were checked with the use of the following psychological tools: Mini – Mental State Examination (MMSE), Verbal fluency test, Digit Symbol, Hospital Anxiety and Depression Scale, Digits Forward and Backwards, Benton Visual Retention Test, Block Design.All three hypothesis formulated in the thesis were confirmed. However, it should be noticed that in case of hemodynamic patients only some cognitive abilities deteriorated. They include: reasoning, visual spatial coordination, visual analysis and synthesis. The patients from the other group achieved much worse results in the following fields: attention, semantic memory, verbal abilities, executive functions, learning ability, direct memory, reasoning, visual spatial coordination and ability to analyze and synthesize. After comparing two research groups it was noticed that the patients after hemodynamic treatment achieve better results in the field of learning