Tytuł pozycji:
Ślady New Age we współczesnym kinie fabularnym
The purpose of the this thesis is to present the New Age Movement in films. The analysis of the contemporary cinema describe this Movement better than textbook’s definitions. In this work some films are known by wide audiences and others are less popular. Some films, I have chosen, because they are very accurate examples of the New Age Movement like The Men Who Stare at Goats by Grant Heslov, Avatar by James Cameron or Cloud Atlas by Tom Tykwer, Lana Wachowski and Andy Wachowski, the rest presents only some of the movement’s ideas like Long Weekend by Jamie Blanks or Bee Season by Scott Mc Gehee and David Sigel. In order to show all New Age's major points I have decided to divide my work into parts. Every part describe different fundamental problem like death, the role of individual person in social life, the politics, armed conflicts, the attitude towards the nature and even relationship between a human and a whale. The last part shows how would look like the world dominated by the New Age rules. My study not only clearly describe the New Age Movement but also give answer why do film makers like to use this topic in their films.
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie Ruchu New Age za pomocą medium filmowego. Z analizy współczesnego kina, które sięga po tę ideologię, wyłania się obraz o wiele pełniejszy niżeli z książkowych definicji. W pracy zostały przywołane zarówno tytuły znane szerokiej publiczności, jak i te mniej popularne. Wybrane przeze mnie filmy to przykłady produkcji w oczywisty sposób czerpiące z New Age jak Człowiek, który gapił się na kozy Granta Heslova, Avatar Jamesa Camerona, czy Atlas Chmur Toma Tykwera, Lany Wachowski i Andy’ego Wachowski, ale również takie, które jedynie obrazują niektóre myśli Ruchu, jak Długi weekend Jamie’go Blanks’a, czy Sezon na słówka Scott’a Mc Gehee i Davida Sigel’a. Aby móc w pełni zobrazować główne założenia Nowej Ery postanowiłam podzielić pracę na części poświęcone fundamentalnym kwestiom – jak śmierć, rola jednostki w życiu społecznym, polityka i konflikty zbrojne, ale również podejście Ruchu do natury, czy cały segment filmów familijnych poświęconych relacji człowieka z waleniami, aby w końcowym rozdziale ukazać, także na przykładach filmowych, wizje świata owładniętego wodnikowym wyznaniem. Wszystko to, aby nie tylko zobrazować ten niejednolity i trudny w zdefiniowaniu Ruch i móc go w pełni zrozumieć, ale także aby odpowiedzieć na pytanie dlaczego twórcy filmowi tak chętnie po niego sięgają.