Tytuł pozycji:
Family satisfaction with care in the Intensive Care Unit
The aim of this study was to determine the level of satisfaction of the families of patients treated at the Intensive Care Units; and to identify their feeling of satisfaction with the work carried out by the Intensive Care staff towards the patient and his family. Materials and Methods: To collect the data used in this study, a questionnaire survey was used entitled: "Family Satisfaction with Care in the Intensive Care Unit (34)", which has been modified and adapted to the conditions prevailing in Poland. The respondents were family members of patients treated in the three branches of Intensive Care Units in the city of Cracow. Results: Based on the conducted survey, it was found that the factor that plays the biggest role in the feeling of satisfaction for families of patients, treated at the Intensive Care Units, were the relations with the staff: the way of treatment, the interest in their needs, manifested support, respect, willingness to answer questions, the frequency of communication and understanding the provided information. The proceedings of the staff had no impact on the satisfaction felt by the families, especially when a patient was in pain, or in case of dyspnoea or anxiety. The families also expressed their willingness to participate in the process of treating and caring of their relative while his stay at the Intensive Care Unit. Conclusions: The satisfaction of families of patients treated in the Intensive Care Units depends primarily on the interpersonal relationships between families and the staff.
Celem pracy było określenie poziomu satysfakcji rodzin pacjentów leczonych w Oddziałach Intensywnej Terapii oraz ustalenie związku odczuwanej satysfakcji z postępowaniem personelu Oddziałów Intensywnej Terapii wobec chorego oraz jego rodziny. Materiał i metody: Do zebrania danych wykorzystanych w niniejszej pracy użyto kwestionariusza ankiety „Family Satisfaction with Care in the Intensive Care Unit (34)”, który zmodyfikowano i dostosowano do warunków panujących w Polsce. Respondentami byli członkowie rodzin pacjentów leczonych w trzech Oddziałach Intensywnej Terapii na terenie miasta Krakowa. Wyniki badań: Na podstawie przeprowadzonych badań ustalono, że czynnikiem odgrywającym największą rolę w poczuciu satysfakcji rodzin pacjentów leczonych w Oddziałach Intensywnej Terapii były relacje z personelem: sposób traktowania, zainteresowanie ich potrzebami, okazywane wsparcie, szacunek, postawa gotowości do odpowiedzi na pytania, częstotliwość komunikacji oraz rozumienie przekazywanych informacji. Na odczuwaną przez rodziny satysfakcję nie miała wpływu ocena postępowania personelu w przypadku pojawienia się u pacjentów dolegliwości bólowych, duszności oraz niepokoju. Rodziny wyraziły chęć uczestniczenia w procesie leczenia i pielęgnowania swojego krewnego podczas pobytu w Oddziale Intensywnej Terapii Wnioski: Satysfakcja rodzin pacjentów leczonych w Oddziałach Intensywnej Terapii zależy przede wszystkim od relacji interpersonalnych rodzin z personelem Oddziału Intensywnej Terapii.