Tytuł pozycji:
U źródeł kobiecej literatury żydowskiej - Rebeka z Tykocina i jej "Meneket Rywka"
In the sixteenth century, that is, at a time when only a few Jewish women in general were able to read and write and the first educated among them began hesitantly print yourself composed prayers, educated woman who called herself Rivkah bat Meir (Rivkah daughter of Meir) wrote a tutorial containing rules of moral behavior. Her work bearing the title "Meneket Rivkah" ("The nurse Rebecca") was the first comprehensive book in the world ever written by a Jewish woman.The main purpose of this work is to collect and provide information about the kind of phenomenon which took place on Polish territory, which undoubtedly was Rebecca Tiktiner and her "Meneket Rivkah". Work was divided into four sections. The first three sections describe the historical, cultural and literary context of Rivkah bat Meir, her activity as preacher and teacher in the tradition of female conveyer of knowledge. The fourth section shows that "Meneket Rivkah" does not merely constitute a morality book: its distinct homiletic and exegetic character also establishes it within the scholary rabbinical literature.
W XVI wieku, czyli w czasach kiedy jedynie kilka Żydówek potrafiło w ogóle czytać i pisać a pierwsze wykształcone spośród nich zaczynały niepewnie drukować samodzielnie skomponowane modlitwy, wyedukowana kobieta, która sama siebie nazywa Rywką bat Meir (Rywką córką Meira) napisała poradnik zawierający zasady moralnego postępowania. Dzieło jej autorstwa noszące tytuł "Meneket Rywka" ("Piastunka Rebeka") było pierwszą obszerną książką na świecie kiedykolwiek napisaną przez żydowską kobietę.Głównym celem tej pracy jest zebranie i dostarczenie informacji o swego rodzaju fenomenie mającym miejsce na ziemiach polskich, jakim niewątpliwie była Rebeka Tiktiner oraz jej "Meneket Rywka". Trzy pierwsze nakreślają historyczny, kulturalny i literacki kontekst otaczający Rywkę bat Meir oraz jej działalność na stanowisku kaznodziejki i nauczycielki przekazującej wiedzę o tradycji innym kobietom. W rozdziale czwartym zostało ukazane, że "Meneket Rywka" to nie tylko książka o charakterze moralizatorskim ale także homiletycznym i egzegetycznym, co pozwala zaliczyć ją do uczonej literatury rabinicznej.