Tytuł pozycji:
The thousands of brackets. (Literary experiment in Stanisław Czyczs prose)
Niniejsza praca to próba analizy konstrukcji prozy Stanisława Czycza, dla której fundamentalnym jest pojęcie eksperymentu literackiego. W rozdziale pierwszym staram się usytuować ów eksperyment na tle polskiej literatury drugiej połowy XX wieku, porównując teksty Czycza z twórczością Mirona Białoszewskiego, Leopolda Buczkowskiego, Andrzeja Kuśniewicza oraz Tymoteusza Karpowicza. Kolejny rozdział to próba definicji samego eksperymentu literackiego oraz wyznaczenie jego poszczególnych elementów. W czterech podrozdziałach wyróżniam kolejno warstwę syntaktyczną, genologiczną oraz metatekstową jako najistotniejsze składowe eksperymentu w prozie Stanisława Czycza. Analiza poetyki Czycza doprowadza mnie następnie do refleksji nad możliwością interpretacji tych utworów. W trzecim rozdziale staram się scharakteryzować proces lekturowy, w którym komunikacja pomiędzy czytelnikiem oraz tekstem zostaje niemal zupełnie zerwana , uznając jednocześnie twórczość Czycza za konsekwentny projekt literacki. Traktuję zatem eksperyment literacki pisarza jako zespół innowacyjnych zabiegów konstrukcyjnych, który w znaczny sposób komplikuje, a w niektórych przypadkach wręczy uniemożliwia proces zrozumienia i interpretacji analizowanych tekstów.
This disertation is an attempt to analyze the contruction of Stanisław Czycz's prose and the literary experiment as it is the fundamental aspect his writings. In the first chapter I have tried to situate the experiment on the background of the polish literature in the second half of the twentieth century. To achieve this, I have compared Czycz's texts with Miron Białoszewski, Leopold Buczkowski, Andrzej Kuśniewicz and Tymoteusz Karpowicz writings. In the second chapter I have appointed the individual elements that are concuring to become the definition of experiment. In the next four subsections I have distinguished sequentially syntax, aspects of the genres theory and metatexts - all three as a main components of the experiments in Stanisław Czycz's prose. The analysis of Czycz's poetics led me to reflection about possible interpretations of these works. In the third chapter I have tried to characterize the reading's process in which comunication between the reader and the text is almost completely disturbed. I regard, therefore, that literary experiment in Czycz's writings is a group of innovative treatments that are significantly complicating the process of understanding the text.