Tytuł pozycji:
Rola inteligencji emocjonalnej w zarządzaniu
The emotional intelligence is a relatively new concept in psychology (P. Salovey, D.J. Sluyter, “The emotional development and the emotional intelligence”, 1999), which was formed in view of the growing interest of the abilities of the human being in the area of professional relationships, personal and individual achievements.Researches which were carried out for years, concerning the relationship of emotional intelligence with various aspects of life success constantly confirm the role of the emotional intelligence.In this master's thesis my own researches will be presented with the use of a questionnaire of the emotional intelligence INTE Nicola Schütte and collaborators in Polish adaptation A. Ciechanowicz, A. Jaworowska and A. Matczak (2008).The research hypothesis assumes that people who hold managerial positions in different organizations must characterize the high intelligence quotient.24 people working in one of the local offices have taken a part in researches, and five of them have held the managerial positions.The results which were obtained confirmed a positive correlation between the high quotient of the emotional intelligence and the post of a manager.
Inteligencja emocjonalna jest pojęciem stosunkowo nowym w psychologii (P. Salovey, D.J. Sluyter, Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna, 1999), powstałym z uwagi na rosnące zainteresowanie możliwościami funkcjonowania człowieka w obszarze relacji zawodowych, osobistych oraz osiągnięć indywidualnych. Badania przeprowadzone na przestrzeni lat, dotyczące związku inteligencji emocjonalnej z różnymi aspektami sukcesu życiowego nieustannie potwierdzają jej znaczącą rolę (D.Goleman,Inteligencja emocjonalna). W niniejszej pracy zostaną przedstawione wyniki badań własnych opracowanych za pomocą Kwestionariusza Inteligencji Emocjonalnej INTE N. Schutte i współpracowników w polskiej adaptacji autorstwa A. Ciechanowicz, A. Jaworowskiej i A. Matczak (2008).Hipoteza badawcza zakładała, że osoby zajmujące kierownicze stanowiska w organizacjach, powinien cechować wysoki iloraz inteligencji emocjonalnej. W badaniach wzięły udział 24 osoby pracujące w jednym z krakowskich urzędów, pięcioro spośród badanych zajmowało stanowiska kierownicze. Uzyskane wyniki potwierdziły dodatnią korelację pomiędzy wysokim ilorazem inteligencji emocjonalnej a pracą na stanowisku kierownika.