Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The relationship between self-esteem and theory of mind in adolescence

Tytuł:
The relationship between self-esteem and theory of mind in adolescence
Związek samooceny i teorii umysłu w adolescencji
Autorzy:
Bimczok, Anna
Słowa kluczowe:
theory of mind, self-esteem, adolescence
teoria umysłu, samoocena, adolescencja
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem niniejszej pracy było zbadanie związku samooceny i teorii umysłu w adolescencji. W badaniu wzięło udział 86 osób (40 chłopców, 41 dziewcząt, w przypadku 5 osób nie udało się ustalić płci) uczących się w Gimnazjum nr 21 w Krakowie. Uczestnicy zostali zbadani następującymi narzędziami: a) Kwestionariuszem Moja Charakterystyka SPPC, b) Testem Społecznie Niejednoznacznych Historyjek SAS, c) Testem Aluzji TEAL.Rezultaty nie ujawniły związku teorii umysłu i samooceny globalnej. Ujawnił się natomiast pozytywny związek teorii umysłu i samooceny dotyczącej osiągnięć szkolnych. Wzięto również pod uwagę różnice międzypłciowe. U dziewcząt wystąpił negatywny związek teorii umysłu i samooceny dotyczącej wyglądu zewnętrznego oraz samooceny dotyczącej osiągnięć sportowych, natomiast u chłopców wystąpił pozytywny związek teorii umysłu i samooceny dotyczącej zachowania. Dodatkowo zbadano również czy rodzaj dokonywanej atrybucji wpływa na związek teorii umysłu i samooceny. W grupie osób mających wyższą skłonność do dokonywania pozytywnych atrybucji teoria umysłu pozostaje w pozytywnym związku z samooceną globalną. W kolejnych badaniach dotyczących samooceny i teorii umysłu warto wziąć pod uwagę wpływ dokonywanej atrybucji na wyniki.

The aim of this study was to examine the relationship between self-esteem and theory of mind in adolescence. 86 participants (40 boys, 41 girls and 5 persons of undisclosed sex) from 21th Junior High School in Cracow were assessed with Self-Perception Profile for Children, Modified Social-Ambiguous Story Task and Hinting Task.The results have shown no relationship between ToM and global self-esteem. However, ToM was positively related with self-esteem of school performance. Sex-differences were also taken into consideration. Negative relationships between ToM and self-esteem of appearance and sports performance were found among girls, whereas positive relationship between ToM and self-esteem of behavior was found among boys. In addition, it was examined whether the type of attribution influences the relationship between ToM and self-esteem. Among those participants who made more positive attributions, ToM was positively related with global self-esteem. In future research of the subject, it would be beneficial to take this influence into account.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies