Tytuł pozycji:
The usage of people and public figures’ images in internet memes, the ethical and legal aspects
This work show the usage of people and public figures’ images in internet memes and underline the legal and ethical aspects of the phenomenon. The goal is to show its range and highlight its controversy. He work presents the division of memosphere as indicated by the internet encyclopaedia Know Your Meme and both describes and characterizes chosen memes.The first chapters constitutes the theoretical basis and describes the history of Web 2.0, the phenomenon that set the foundations of various aspects of the modern internet, including the memosphere. The second part of the chapter is dedicated to more detailed notions, especially the internet meme itself, as seen by science and the internet users society. It explains also the process of creating and spreading the memes.The second chapter focuses on the legal limitations applied to examination of the memosphere in general and the usage of the images in particular. I use mostly the Polish legal system. I explain also the notion of netiquette and the statutes of particular websites handling the processes of spreading and classification of the memes. The last part of the chapter shows the notion of image as seen by public relations studies.Ważne są dla mnie też konsekwencje całego procesu dla tych osób, jak wpłynął on na ich życie i jak go postrzegają. Staram się również wskazać ewentualne kontrowersje natury etycznej lub prawnej dotyczące tak powstawania memów jak i użycia w nich wizerunku osoby fizycznej.The analytical part of the work begins with the meme classification based on the division between Exploitables, Rage Comics and Advise Animals memetypes. The analysis includes the second and the third type. The Rage Comics, which function similarly to emoticons, include first of all the vertically transformed images of public figures. More complex is the Advice Animals type, which contains the images of both celebrities and ordinary people. I divide its analysis into four categories: the memes that includes the images of the under-age people, the positive memes, the memes with the image taken from stock websites and finally the negative memes. I compare the processes of creating the memes, the sources of the graphic component, the usage of the memes and the reactions of the people whose image was incorporated into memes, if they are known to the public. I focus also on the results of the process that influence the people and their lives. Simultaneously, I want to point the ethical and legal controversies of the creation of the memes and the usage of people’s images in the process.
Praca przedstawia wykorzystanie wizerunków osób publicznych i prywatnych w memach internetowych, a także zakreśla prawne i etyczne aspekty tego zjawiska. Ma na celu ukazanie skali zjawiska oraz zaznaczenie jego kontrowersyjności. Przedstawia podział memosfery, jaką stosuje internetowa encyklopedia Know Your Meme oraz opisuje i charakteryzuje poszczególne memy.Pierwszy rozdział stanowi zaplecze teoretyczne i opisuje historię zjawiska Web 2.0, które dało podwaliny pod różne zjawiska obecne we współczesnym internecie, w tym memosferę. W drugiej części przechodzę do bardziej szczegółowych zagadnień, przede wszystkim samego memu internetowego, tak jak jest on postrzegany przez naukę i przez społeczność sieciową. Opisuję również procesy powstawania i rozpowszechniania memów.Rozdział drugi to przybliżenie prawnych uwarunkowań stosowanych do rozpatrywania memosfery w ogóle i użycia w niej wizerunków w szczególności. Posługuję się tutaj przede wszystkim prawem polskim. Przybliżam również pojęcie netykiety oraz wewnętrzne regulaminy poszczególnych stron internetowych zajmujących się rozpowszechnianiem lub klasyfikacją memów. Ostatnia część rozdziału to przybliżenie pojęcia wizerunku przez pryzmat public relations.Część analityczna pracy zaczynam teoretyczną klasyfikacją memów z podziałem na exploitables, komiksy rage’owe i zwierzęcych doradców na czele. Następnie analizuję obecność wizerunku w drugiej i trzeciej z tych kategorii. Komiksy rage’owe, które funkcjonują w memosferze na podobnych zasadach co emotikony, zawierają przede wszystkim wizerunki osób publicznych po przeróbce wektorowej. Bogatsza w wizerunki jest kategoria zwierzęcych doradców, w której spotyka się zarówno celebrytów jak i osoby prywatne. Jej analizę dzielę na badanie memów zawierających wizerunek dziecka, memów o pozytywnym przesłaniu, memów zawierających grafikę ze stron stockowych oraz memów o stosunkowo negatywnej wymowie. Porównuję tutaj historie powstawania memów, źródła grafiki, sposób ich wykorzystania oraz reakcje wizerunkodawców, jeśli ci się ujawnili, zarówno jeśli chodzi o osoby prywatne jak i publiczne. Ważne są dla mnie też konsekwencje całego procesu dla tych osób, jak wpłynął on na ich życie i jak go postrzegają. Staram się również wskazać ewentualne kontrowersje natury etycznej lub prawnej dotyczące tak powstawania memów jak i użycia w nich wizerunku osoby fizycznej.