Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Etyka dziennikarska w dobie kultury newsów na przykładzie „Faktu” i „Super Expressu”

Tytuł:
Etyka dziennikarska w dobie kultury newsów na przykładzie „Faktu” i „Super Expressu”
Journalism Ethics in News Culture
Autorzy:
Pliszka, Magdalena
Słowa kluczowe:
KULTURA NEWSÓW – TABLOIDY – TABLOIDYZACJA –KODEKSY ETYCZNE – ETYKA DZIENNIKARSKA - INFOTAINMENT
NEWS CULTURE – TABLOID – TABLOIDIZATION – ETHICAL – CODES JOURNALIST ETHIC – DEONTOLOGY
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem niniejszej pracy licencjackiej jest zbadanie problematyki etyki dziennikarskiej w dwóch polskich tabloidach: „Fakcie” oraz „Super Expressie”. Wobec kontrowersyjnych treści, sensacyjnych nagłówków czy kłamliwych artykułów ukazujących się w tych dziennikach, zadano pytanie: czy w polskich mediach istnieje jeszcze pojęcie etyki oraz dobrego dziennikarstwa? Występowanie powyższych zjawisk powiązano z rozwojem kultury newsów oraz postępującą tabloidyzacją prasy. Praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów podzielonych na podrozdziały, oraz zakończenia. W rozdziale pierwszym omówiono podstawowe kodeksy i zasady etyczne obowiązujące dziennikarzy prasowych w Polsce. W kolejnym rozdziale omówiono zjawiska kultury newsów takie jak infotainment, sensacjonizm czy kulturę celebrytów. Ostatni rozdział, stanowiący studium przypadku, skupia się na problemach etyki dziennikarskiej w „Fakcie” oraz „Super Expressie”. Zastosowano metodologię jakościową: analizę tekstualną, analizę fotografii oraz przeprowadzono wywiady. Skorzystano także z analizy danych zastanych. Dzięki zgromadzonemu materiałowi empirycznemu oraz przeprowadzonemu wywodowi udało się uzasadnić tezę, iż kultura newsów negatywnie wpływa na stan etyki dziennikarskiej oraz prowadzi do rozwoju wielu negatywnych zjawisk we współczesnej prasie.

The aim of this thesis is to discuss journalism ethics in news culture. The objective is to show that news culture and the phenomenon of tabloids, which is strongly connected with it, have a negative impact on the quality of press. This thesis has been written using the perspektive of Critical Management Studies and consists of three chapters divided into sections. The first chapter concerns information about ethical codes and deontology – it discusses the basic ethical codes in Poland and confronts them with the Press Law and the Penal Code. The second chapter considers the isues connected with news culture, whereas the third one presents case studies done in two most popular polish tabloids – “Fakt” and “Super Express”. The studies are based on the qualitative methodology. Research methodes which have been used are: textual analysis, analysis of photographs and unstructured intervieving. All things considered and thanks to collected materials it has managed to show that news culture has a negative influence on journalist ethics and it leads to the growing number of many negative phenomena in the contemporary press.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies